Myrsky & Tuisku -menetelmä tunnetaitojen harjoittamiseen
Nurminen, Paula; Majava, Henriikka (2014)
Nurminen, Paula
Majava, Henriikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090113686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090113686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää aikaisempaan tutkimustietoon pohjautuva menetelmä varhaiskasvatusikäisten lasten tunnekasvatukseen. Menetelmä kehitettiin osana Laurea-ammattikorkeakoulun hallinnoimaa kansainvälistä FIT–hanketta (Functional and Innovative Tools for learning). Hankkeen tavoitteena on luoda uusia innovatiivisia ja toiminnallisia oppimateriaaleja kielen oppimiseen tai sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisyyn. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu teoreettisesta viitekehyksestä kehittämästämme menetelmästä sekä opinnäytetyöprosessin kuvauksesta. Teoreettista osuutta ohjasi tutkimuskysymys: Miten hyvät tunnetaidot voivat ehkäistä sosiaalista syrjäytymistä? Menetelmän kehittämistä ohjasi tutkimuskysymys: Miten tunnetaitoja voidaan harjoitella lasten kanssa?
Tunnetaitojen ja sosiaalisen syrjäytymisen yhteys on tullut ilmi useissa tutkimuksissa. Hyvät tunnetaidot vaikuttavat ihmisen hyvinvointiin sekä sosiaalisiin vuorovaikutustaitoihin ja voivat näin ollen toimia suojatekijänä syrjäytymistä vastaan. Koska tunteet ovat vaikeasti ymmärrettäviä käsitteellisiä asioita, niiden oppimista voidaan harjoitella kuvien avulla. Kuvan avulla tunteita on mahdollista tehdä näkyviksi ja konkreettisiksi.
Opinnäytetyön ja FIT-hankkeen työelämänkumppanina toimi Folkhälsanin Hyvinkään päiväkoti. Opinnäytetyöprosessi käynnistyi teoreettisen viitekehyksen rajaamisella ja siihen perehtymisellä. Seuraavassa vaiheessa kehitettiin menetelmä, joka perustui kuvasarjoihin, joista lapset saivat koota tarinoita pienryhmissä. Menetelmää testattiin eri-ikäisten lasten kanssa Folkhälsanin Hyvinkään päiväkodissa.
Testauksesta saadut tulokset osoittivat menetelmän toimivaksi. Kuvamateriaali oli lapsille selkeää ja ymmärrettävää. Lapset pystyivät eläytymään tarinoihin ja löysivät yhtymäkohtia omaan elämäänsä. Näin ollen menetelmä osoittautui käytännön työssä hyödynnettäväksi välineeksi.
Tunnetaitojen ja sosiaalisen syrjäytymisen yhteys on tullut ilmi useissa tutkimuksissa. Hyvät tunnetaidot vaikuttavat ihmisen hyvinvointiin sekä sosiaalisiin vuorovaikutustaitoihin ja voivat näin ollen toimia suojatekijänä syrjäytymistä vastaan. Koska tunteet ovat vaikeasti ymmärrettäviä käsitteellisiä asioita, niiden oppimista voidaan harjoitella kuvien avulla. Kuvan avulla tunteita on mahdollista tehdä näkyviksi ja konkreettisiksi.
Opinnäytetyön ja FIT-hankkeen työelämänkumppanina toimi Folkhälsanin Hyvinkään päiväkoti. Opinnäytetyöprosessi käynnistyi teoreettisen viitekehyksen rajaamisella ja siihen perehtymisellä. Seuraavassa vaiheessa kehitettiin menetelmä, joka perustui kuvasarjoihin, joista lapset saivat koota tarinoita pienryhmissä. Menetelmää testattiin eri-ikäisten lasten kanssa Folkhälsanin Hyvinkään päiväkodissa.
Testauksesta saadut tulokset osoittivat menetelmän toimivaksi. Kuvamateriaali oli lapsille selkeää ja ymmärrettävää. Lapset pystyivät eläytymään tarinoihin ja löysivät yhtymäkohtia omaan elämäänsä. Näin ollen menetelmä osoittautui käytännön työssä hyödynnettäväksi välineeksi.