Paikallisen sosiaalisen median strategian kehittäminen globaalille yritykselle
Haverinen, Henna (2023)
Haverinen, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624076
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena kehittämistyönä toimeksiantajalle, joka pyysi pysymään opinnäytetyössä anonyyminä. Yritys on toiminut Suomessa vuosia ja sillä on useita liikkeitä ympäri maata. Opinnäytetyö tehtiin yrityksen pääkaupunkiseudun liikkeelle.
Työn toimeksiantajan haasteena oli matala kasvuaste sosiaalisessa mediassa, eikä nykyisillä toimilla asetettuihin tavoitteisiin päästy. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median strategia, jonka avulla asetetut tavoitteet saavutetaan. Tavoitteena on myös ymmärtää, miksi ihmiset seuraavat yrityksiä sosiaalisessa mediassa sekä vaikuttaako paikallisuus sosiaalisessa mediassa yrityksien seuraamiseen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin lähteitä, jotka syvensivät ymmärrystä digitaalisesta markkinoinnista, asiakaslähtöisyydestä sekä sosiaalisen median strategiasta. Lisäksi työssä käytettiin toimeksiantajalta saatuja julkaisemattomia lähteitä, jotka selvittivät toimeksiantajan nykyisiä käytäntöjä sosiaalisen median parissa sekä asiakaspalautteiden hyödyntämisestä toimeksiantajan arjessa. Teorian lisäksi strategiaa varten, opinnäytetyössä haasteltiin toimeksiantajan sosiaalisen median kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, jotka eivät seuranneet toimeksiantajaa sosiaalisessa mediassa. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina ja kerätty aineisto analysointiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksena on Instagram -strategia, joka pitää sisällään nykytila-analyysin, asiakaspersoonat, tavoitteet ja mittarit, kanavastrategia, taktiikat ja asiakaspolut. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää heti toimeksiantajan Instagram tiimissä. Strategia auttaa ohjaamaan sisällön tuottamista asiakaslähtöisemmäksi sekä tuomaan arvoa asiakkaalle, jo ennen ostoa. Haastatteluiden ja tutkimuksien perusteella, ihmiset pitävät yritysten seuraamisesta, jos yritys pystyy tuottamaan heille sisällöillään arvoa. Myös paikallisiin yrityksiin suhtaudutaan suopeammin kuin isoihin yrityksiin
Työn toimeksiantajan haasteena oli matala kasvuaste sosiaalisessa mediassa, eikä nykyisillä toimilla asetettuihin tavoitteisiin päästy. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median strategia, jonka avulla asetetut tavoitteet saavutetaan. Tavoitteena on myös ymmärtää, miksi ihmiset seuraavat yrityksiä sosiaalisessa mediassa sekä vaikuttaako paikallisuus sosiaalisessa mediassa yrityksien seuraamiseen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin lähteitä, jotka syvensivät ymmärrystä digitaalisesta markkinoinnista, asiakaslähtöisyydestä sekä sosiaalisen median strategiasta. Lisäksi työssä käytettiin toimeksiantajalta saatuja julkaisemattomia lähteitä, jotka selvittivät toimeksiantajan nykyisiä käytäntöjä sosiaalisen median parissa sekä asiakaspalautteiden hyödyntämisestä toimeksiantajan arjessa. Teorian lisäksi strategiaa varten, opinnäytetyössä haasteltiin toimeksiantajan sosiaalisen median kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, jotka eivät seuranneet toimeksiantajaa sosiaalisessa mediassa. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina ja kerätty aineisto analysointiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksena on Instagram -strategia, joka pitää sisällään nykytila-analyysin, asiakaspersoonat, tavoitteet ja mittarit, kanavastrategia, taktiikat ja asiakaspolut. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää heti toimeksiantajan Instagram tiimissä. Strategia auttaa ohjaamaan sisällön tuottamista asiakaslähtöisemmäksi sekä tuomaan arvoa asiakkaalle, jo ennen ostoa. Haastatteluiden ja tutkimuksien perusteella, ihmiset pitävät yritysten seuraamisesta, jos yritys pystyy tuottamaan heille sisällöillään arvoa. Myös paikallisiin yrityksiin suhtaudutaan suopeammin kuin isoihin yrityksiin
