Sosiaalisen median kanavien kehittäminen muoviteollisuusalan yritykselle - Case Plastone Oy
Wikberg, Henna (2023)
Wikberg, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423931
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää muoviteollisuusalan yrityksen, Plastone Oy:n, sosiaalisen median kanavia ja näin parantaa yrityksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö rajattiin siten, että sosiaalisen median kanavista kehityksen kohteeksi valittiin Facebook sekä Instagram.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyy digitaaliseen markkinointiin sekä siihen, minkälainen vaikutus sillä on yrityksen näkyvyyteen. Tämän jälkeen käydään lyhyesti läpi merkittävimmät sosiaalisen median markkinointikanavat sekä niiden keskeiset toiminnot. Lisäksi avataan sosiaalisen median mahdollisuuksia, erityisesti B2B-markkinoinnissa.
Opinnäytetyö on kehittämismuotoinen ja kehittämismenetelmänä Plastone Oy:n markkinoinnin nykytilan arvioimiseksi käytettiin SWOT-analyysiä. Tämän jälkeen suoritettiin benchmarking, jotta saatiin käsitys siitä, mitkä sosiaalisen median julkaisujen aiheista ovat kiinnostaviaseuraajien keskuudessa. Tulosten perustella löydettiin toimeksiantajalle sopivimmat julkaisuideat sosiaalisen median markkinointiin. Benchmarking suoritettiin ensin muoviteollisuusalan yrityksiin, jonka jälkeen sitä laajennettiin myös muihin yrityksiin, laajemman kuvan saamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin luomalla julkaisuideoita sekä toimiva julkaisukalenteri, joka sisältää suunnitelman kesäkuusta vuoden 2023 loppuun. Julkaisukalenteri toteutettiin benchmarkingista saatujen tulosten perusteella sekä perehtymällä toimeksiantajayrityksen ominaisuuksiin. Kalenteri helpottaa yrityksen sosiaalisen median markkinointia tulevaisuudessa, tarjoamalla apua julkaisujen aikatauluttamiseen sekä suunnitteluun.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyy digitaaliseen markkinointiin sekä siihen, minkälainen vaikutus sillä on yrityksen näkyvyyteen. Tämän jälkeen käydään lyhyesti läpi merkittävimmät sosiaalisen median markkinointikanavat sekä niiden keskeiset toiminnot. Lisäksi avataan sosiaalisen median mahdollisuuksia, erityisesti B2B-markkinoinnissa.
Opinnäytetyö on kehittämismuotoinen ja kehittämismenetelmänä Plastone Oy:n markkinoinnin nykytilan arvioimiseksi käytettiin SWOT-analyysiä. Tämän jälkeen suoritettiin benchmarking, jotta saatiin käsitys siitä, mitkä sosiaalisen median julkaisujen aiheista ovat kiinnostaviaseuraajien keskuudessa. Tulosten perustella löydettiin toimeksiantajalle sopivimmat julkaisuideat sosiaalisen median markkinointiin. Benchmarking suoritettiin ensin muoviteollisuusalan yrityksiin, jonka jälkeen sitä laajennettiin myös muihin yrityksiin, laajemman kuvan saamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin luomalla julkaisuideoita sekä toimiva julkaisukalenteri, joka sisältää suunnitelman kesäkuusta vuoden 2023 loppuun. Julkaisukalenteri toteutettiin benchmarkingista saatujen tulosten perusteella sekä perehtymällä toimeksiantajayrityksen ominaisuuksiin. Kalenteri helpottaa yrityksen sosiaalisen median markkinointia tulevaisuudessa, tarjoamalla apua julkaisujen aikatauluttamiseen sekä suunnitteluun.