Pienten ja keskisuurten tilitoimistojen vastuullisuusviestinnän kehittäminen
Turunen, Emmi (2023)
Turunen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423941
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vastuullisuusviestinnän mahdollisuuksia pienille ja keskisuurille tilitoimistoille. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Vihreä Vastuu-hankkeen kanssa. Tutkimusta varten toteutettiin pk-sektorin tilitoimistoille kyselytutkimus, jossa kartoitettiin yritysten vastuullisuuden ja vastuullisuusviestinnän ymmärryksen nykytila sekä kehittämistarpeet.
Teoreettinen tietopohja perustuu yritysvastuuseen, vastuullisuusviestinnän prosessiin sekä vastuullisuusraportoinnin toteutukseen. Kehittämistutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä ja tutkimusongelma pyrittiin ratkaisemaan kyselytutkimuksessa kerätyin tiedoin ja benchmarkingia hyödyntämällä. Benchmarkingia eli vertailuanalyysia varten tutkittiin viiden suuremman tilitoimiston sekä vastuullisuusviestinnän palveluita tarjoavien yritysten verkossa saatavilla olevaa vastuullisuusviestintää. Saatavilla olevien tietojen pohjalta laadittiin kunkin tilitoimiston vastuullisuusviestinnän teemoista taulukko, josta käy ilmi yritysten viestinnässään esille nostamat vastuullisuusteemat sekä mainitut sertifikaatit.
Yhteenvetona tuloksista voidaan todeta, että pääsääntöisesti tilitoimistot viestivät vastuullisuudestaan kattavasti vastuullisuusraporteissaan sekä verkkosivuillaan. Raporteissa oli kattavasti kerrottu tunnuslukuja ja niiden seurantatapoja erityisesti henkilöstön hyvinvointiin ja liiketoiminnan kannattavuuteen liittyen. Neljä viidestä tilitoimistosta hyödynsi vastuullisuusteemojensa valinnassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita ja yhtä tilitoimistoa lukuun ottamatta kaikki mainitsivat ansainneensa vähintään yhden sertifikaatin. Raporteista löytyi jonkin verran lupauksia ja tavoitteita, jotka eivät sisältäneet suunnitelmaa tavoitteen saavuttamisesta.
Tutkimus pyrkii vastaamaan yritysten kasvaneeseen tarpeeseen toimia vastuullisesti ja viestiä vastuullisuudestaan tehokkaasti. Kehittämistutkimuksen lopputuotoksena laadittiin helposti hyödynnettävissä oleva opas vastuullisuusviestinnän prosessin käynnistämisen tueksi pk-sektorin tilitoimistoille.
Teoreettinen tietopohja perustuu yritysvastuuseen, vastuullisuusviestinnän prosessiin sekä vastuullisuusraportoinnin toteutukseen. Kehittämistutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä ja tutkimusongelma pyrittiin ratkaisemaan kyselytutkimuksessa kerätyin tiedoin ja benchmarkingia hyödyntämällä. Benchmarkingia eli vertailuanalyysia varten tutkittiin viiden suuremman tilitoimiston sekä vastuullisuusviestinnän palveluita tarjoavien yritysten verkossa saatavilla olevaa vastuullisuusviestintää. Saatavilla olevien tietojen pohjalta laadittiin kunkin tilitoimiston vastuullisuusviestinnän teemoista taulukko, josta käy ilmi yritysten viestinnässään esille nostamat vastuullisuusteemat sekä mainitut sertifikaatit.
Yhteenvetona tuloksista voidaan todeta, että pääsääntöisesti tilitoimistot viestivät vastuullisuudestaan kattavasti vastuullisuusraporteissaan sekä verkkosivuillaan. Raporteissa oli kattavasti kerrottu tunnuslukuja ja niiden seurantatapoja erityisesti henkilöstön hyvinvointiin ja liiketoiminnan kannattavuuteen liittyen. Neljä viidestä tilitoimistosta hyödynsi vastuullisuusteemojensa valinnassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita ja yhtä tilitoimistoa lukuun ottamatta kaikki mainitsivat ansainneensa vähintään yhden sertifikaatin. Raporteista löytyi jonkin verran lupauksia ja tavoitteita, jotka eivät sisältäneet suunnitelmaa tavoitteen saavuttamisesta.
Tutkimus pyrkii vastaamaan yritysten kasvaneeseen tarpeeseen toimia vastuullisesti ja viestiä vastuullisuudestaan tehokkaasti. Kehittämistutkimuksen lopputuotoksena laadittiin helposti hyödynnettävissä oleva opas vastuullisuusviestinnän prosessin käynnistämisen tueksi pk-sektorin tilitoimistoille.