Palvelun laatu kilpailutekijänä taksialalla
Rantala, Ilmari (2023)
Rantala, Ilmari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624088
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia palvelun laadun vaikutuksia kilpailutekijänä taksialalla. Tutkimustulosten perusteella pyrin analysoimaan eri laatu-ulottuvuuksien merkitystä asiakkaalle taksipalvelua valittaessa. Kokonaisuudessaan laadukas palvelu on elintärkeä kilpailutekijä yrityksille, koska se luo positiivisia asiakaskokemuksia, lisää asiakastyytyväisyyttä ja sitoutumista sekä edistää suosittelua ja uusien asiakkaiden hankintaa. Se auttaa yrityksiä erottumaan kilpailijoistaan ja menestymään markkinoilla.
Teoriaosassa käsiteltiin taksialan kontekstia, palveluiden merkitystä ja asiakaslähtöisyyttä. Taksiala on pitkään toiminut ala, joka on kohdannut runsaasti sääntelyä ja kilpailua. Sääntelyllä pyritään turvaamaan matkustajien ja kuljettajien turvallisuus sekä tasapuoliset toimintaedellytykset alan toimijoille. Taksialalla tarjottavien palveluiden laatu ja asiakaslähtöisyys ovat entistä merkittävämpiä tekijöitä kilpailussa, kun taksipalveluiden tarjonta ja asiakastarpeet ovat muuttuneet. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä ja se sisältää teemahaastatteluja. Haastattelututkimus on yleisesti käytetty menetelmä laadullisen aineiston keräämisessä. Haastattelun avulla voidaan saada syvällistä tietoa asiakkaiden ajatuksista ja mielipiteistä sillä se mahdollistaa vuorovaikutuksen ja tarkemman tiedon hankinnan haastateltavien kokemuksista, asenteista ja havainnoista.
Turvallisuus, asiakaskokemus, luotettavuus, tehokkuus nousivat keskeisiksi tekijöiksi mitä asiakkaat arvostavat taksin käytössä. Tarjoamalla hyväkuntoisia autoja, ammattitaitoisia kuljettajia ja turvallista ajotapaa taksipalvelu voi houkutella asiakkaita. Matkustajien turvallisuuden kokemus lisää luottamusta palvelua kohtaan ja voi johtaa pitkäaikaisempiin asiakassuhteisiin. Ystävällinen palvelu, matkustajien tarpeiden huomioiminen ja paikallistuntemus vaikuttavat positiivisesti asiakaskokemukseen. Luotettavuus koostuu oikean hinnan veloittamisesta, osoitteen tuntemisesta ja oikeaan paikkaan saapumisesta. Tehokkuus ja nopeus voivat houkutella kiireisiä matkustajia tarjoamalla nopeita reittejä ja välttämällä ruuhkia. Elämyksellisyys ja lisäpalvelut eivät yleensä ole merkittäviä tekijöitä asiakkaille, mutta tietyissä tilanteissa niilläkin voi parantaa matkustuskokemusta. Maksutapojen monipuolisuus on tärkeää, ja mobiilimaksujen tarjoaminen on suositeltavaa. Ymmärtämällä näitä kilpailutekijöitä taksipalveluiden tarjoajat voivat menestyä markkinoilla ja houkutella asiakkaita.
Teoriaosassa käsiteltiin taksialan kontekstia, palveluiden merkitystä ja asiakaslähtöisyyttä. Taksiala on pitkään toiminut ala, joka on kohdannut runsaasti sääntelyä ja kilpailua. Sääntelyllä pyritään turvaamaan matkustajien ja kuljettajien turvallisuus sekä tasapuoliset toimintaedellytykset alan toimijoille. Taksialalla tarjottavien palveluiden laatu ja asiakaslähtöisyys ovat entistä merkittävämpiä tekijöitä kilpailussa, kun taksipalveluiden tarjonta ja asiakastarpeet ovat muuttuneet. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä ja se sisältää teemahaastatteluja. Haastattelututkimus on yleisesti käytetty menetelmä laadullisen aineiston keräämisessä. Haastattelun avulla voidaan saada syvällistä tietoa asiakkaiden ajatuksista ja mielipiteistä sillä se mahdollistaa vuorovaikutuksen ja tarkemman tiedon hankinnan haastateltavien kokemuksista, asenteista ja havainnoista.
Turvallisuus, asiakaskokemus, luotettavuus, tehokkuus nousivat keskeisiksi tekijöiksi mitä asiakkaat arvostavat taksin käytössä. Tarjoamalla hyväkuntoisia autoja, ammattitaitoisia kuljettajia ja turvallista ajotapaa taksipalvelu voi houkutella asiakkaita. Matkustajien turvallisuuden kokemus lisää luottamusta palvelua kohtaan ja voi johtaa pitkäaikaisempiin asiakassuhteisiin. Ystävällinen palvelu, matkustajien tarpeiden huomioiminen ja paikallistuntemus vaikuttavat positiivisesti asiakaskokemukseen. Luotettavuus koostuu oikean hinnan veloittamisesta, osoitteen tuntemisesta ja oikeaan paikkaan saapumisesta. Tehokkuus ja nopeus voivat houkutella kiireisiä matkustajia tarjoamalla nopeita reittejä ja välttämällä ruuhkia. Elämyksellisyys ja lisäpalvelut eivät yleensä ole merkittäviä tekijöitä asiakkaille, mutta tietyissä tilanteissa niilläkin voi parantaa matkustuskokemusta. Maksutapojen monipuolisuus on tärkeää, ja mobiilimaksujen tarjoaminen on suositeltavaa. Ymmärtämällä näitä kilpailutekijöitä taksipalveluiden tarjoajat voivat menestyä markkinoilla ja houkutella asiakkaita.