Toistotason vaikutus digitaalisen mainonnan huomaamiseen
Tahvanainen, Eeva (2023)
Tahvanainen, Eeva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061924161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061924161
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toistotason vaikutusta digitaalisen mainonnan huomaamiseen. Tavoitteena oli löytää parhaita periaatteita, joilla voidaan kehittää kampanjasuunnittelua ja parantaa kampanjoiden saamaa huomioarvoa. Toimeksiantajana toimi OMD Finland Oy. Tulosten avulla toimeksiantaja voi ymmärtää toiston vaikutusta paremmin.
Opinnäytetyö rakentuu tietoperustasta, jossa perehdytään digitaaliseen mainontaan, erityisesti ohjelmalliseen ostamiseen ja sosiaalisen median mainontaan Facebookissa ja Instagramissa. Lisäksi käsitellään mainonnan mittaamista mainonnan näkemisen, huomaamisen ja muistamisen lähtökohdista sekä toistotasoa. Tutkimus toteutettiin vertailemalla toimeksiantajan toteuttamia digitaalisen mainonnan kampanjakokonaisuuksia ja niistä tehtyjä huomioarvomittauksia sekä peilaamalla tuloksia aiheesta aiemmin tehtyyn tutkimukseen.
Opinnäytetyön tuloksissa korostuu, että mainonnan huomaaminen on edellytys mainonnan tavoitteiden saavuttamiseen. Toistolla voidaan todeta olevan vaikutuksia mainonnan huomaamiseen. Toistotaso on hyvä huomioida jo kampanjan suunnitteluvaiheessa tavoittavuuden ja budjetin arvioimisessa. Tuloksien pohjata voidaan nähdä kannattavaksi myös tehdä laajempaa jatkotutkimusta aiheesta.
Opinnäytetyö rakentuu tietoperustasta, jossa perehdytään digitaaliseen mainontaan, erityisesti ohjelmalliseen ostamiseen ja sosiaalisen median mainontaan Facebookissa ja Instagramissa. Lisäksi käsitellään mainonnan mittaamista mainonnan näkemisen, huomaamisen ja muistamisen lähtökohdista sekä toistotasoa. Tutkimus toteutettiin vertailemalla toimeksiantajan toteuttamia digitaalisen mainonnan kampanjakokonaisuuksia ja niistä tehtyjä huomioarvomittauksia sekä peilaamalla tuloksia aiheesta aiemmin tehtyyn tutkimukseen.
Opinnäytetyön tuloksissa korostuu, että mainonnan huomaaminen on edellytys mainonnan tavoitteiden saavuttamiseen. Toistolla voidaan todeta olevan vaikutuksia mainonnan huomaamiseen. Toistotaso on hyvä huomioida jo kampanjan suunnitteluvaiheessa tavoittavuuden ja budjetin arvioimisessa. Tuloksien pohjata voidaan nähdä kannattavaksi myös tehdä laajempaa jatkotutkimusta aiheesta.