Sähköisen työyhteisöviestinnän kehittäminen päiväkodissa
Ahveninen, Anna (2023)
Ahveninen, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061824144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061824144
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli uudistaa ja parantaa STEP-päiväkodin sähköistä työyhteisöviestintää. Tarkoituksena oli selkeyttää työyhteisöviestinnän toimintamalleja ja mahdollistaa henkilöstölle ajantasaisen tiedon saatavuus ja käytettävyys digitaalisia menetelmiä sekä kanavia käyttäen. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda sähköisen työyhteisöviestinnän toimintamalli päiväkodille. Toimintamallin tavoitteena oli määritellä sähköiset työyhteisöviestinnän kanavat sekä toimintatavat. Toimintamallissa hyödynnettiin organisaation jo käytössä olevia Microsoft 365 palveluita ja muita sähköisiä sovelluksia.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti ja toiminnallisia kehittämisen menetelmiä hyödyntäen. Aineistoa kerättiin teemahaastatteluiden ja kahden työpajan kautta, joissa kehittämismenetelminä käytettiin business model canvasta ja sähköistä prosessikävelyä. Tulosten mukaan päiväkodin viestinnän koettiin tapahtuvan liian useassa kanavassa ja tiedon olevan sirpaleista. Sähköisen viestinnän koettiin kuitenkin helpottavan ja parantavan arjen tiedonkulkua. Tulosten perusteella päiväkodille luotiin sähköisen viestinnän toimintamalli Microsoft Teams alustalle.
Varhaiskasvatuksen työn luonne asettaa omat vaatimuksensa päiväkodin työyhteisöviestinnälle ja sähköisten toimintatapojen hyödyntämiselle. Kehittämistyössä luotua toimintamallia pystytään hyödyntämään ja muokkaamaan muidenkin päiväkotien työyhteisöjen yksilöllisiin tarpeisiin.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti ja toiminnallisia kehittämisen menetelmiä hyödyntäen. Aineistoa kerättiin teemahaastatteluiden ja kahden työpajan kautta, joissa kehittämismenetelminä käytettiin business model canvasta ja sähköistä prosessikävelyä. Tulosten mukaan päiväkodin viestinnän koettiin tapahtuvan liian useassa kanavassa ja tiedon olevan sirpaleista. Sähköisen viestinnän koettiin kuitenkin helpottavan ja parantavan arjen tiedonkulkua. Tulosten perusteella päiväkodille luotiin sähköisen viestinnän toimintamalli Microsoft Teams alustalle.
Varhaiskasvatuksen työn luonne asettaa omat vaatimuksensa päiväkodin työyhteisöviestinnälle ja sähköisten toimintatapojen hyödyntämiselle. Kehittämistyössä luotua toimintamallia pystytään hyödyntämään ja muokkaamaan muidenkin päiväkotien työyhteisöjen yksilöllisiin tarpeisiin.