Monilukutaito varhaiskasvatuksessa : ”se onkin jo kaikkea sitä, mitä teemme”
Kemppainen, Maarit (2023)
Kemppainen, Maarit
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061824150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061824150
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi video. Opinnäytetyöni koostui teoriasta ja videosta, jotka käsittelivät monilukutaitoa. Aiheena monilukutaito on ajankohtainen aihe, sillä tämän päivän maailmassa tarvitsemme perinteisten luku- ja kirjoitustaitojen rinnalle monipuolisempia lukutaitoja. Monilukutaidon käsitettä on avattu opinnäytetyössä varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tuottaa video monilukutaidosta varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli videon kautta vahvistaa kasvattajien ymmärrystä monilukutaidosta.
Videon sisältö rakentui työyhteisölleni tekemäni kysymyksen, ”mitä tietoa haluaisit monilukutaidosta, joka palvelisi sinun työtäsi?” pohjalta. Video on toteutettu Canva-ohjelmalla. Työyhteisön palautteen perusteella, video koettiin hyödylliseksi ja se selkeytti monilukutaidon käsitettä. Videosta kävi myös ilmi, kuinka paljon päiväkodissa toteutetaan jo monilukutaitoa vahvistavia toimintoja.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tuottaa video monilukutaidosta varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli videon kautta vahvistaa kasvattajien ymmärrystä monilukutaidosta.
Videon sisältö rakentui työyhteisölleni tekemäni kysymyksen, ”mitä tietoa haluaisit monilukutaidosta, joka palvelisi sinun työtäsi?” pohjalta. Video on toteutettu Canva-ohjelmalla. Työyhteisön palautteen perusteella, video koettiin hyödylliseksi ja se selkeytti monilukutaidon käsitettä. Videosta kävi myös ilmi, kuinka paljon päiväkodissa toteutetaan jo monilukutaitoa vahvistavia toimintoja.