Vastuullinen yhteiskuntavastuuraportointi : savumerkeistä someen
Skutnabb, Kata (2014)
Skutnabb, Kata
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091714028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091714028
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten ja miksi yritys tekee yhteiskuntavastuuraportointia? Miten lait ja säädökset vaikuttavat yhteiskuntavastuuraportointiin? Onko raportointi vastuullista? Tuoko sähköinen viestintä tai sosiaalinen media uusia uhkia tai mahdollisuuksia vastuullisuusraportointiin?
Yrityksen yhteiskuntavastuu voidaan määritellä käsitteeksi, jossa yritykset yhdistävät vapaa-ehtoisesti sosiaaliset, taloudelliset ja ympäristön hyvinvointiin liittyvät haasteensa liiketoimintaansa ja vuorovaikutukseensa sidosryhmiensä kanssa. Yritykset raportoivat toimintansa, tuotteidensa ja palveluidensa vaikutuksista ympäristöön ja muuhun yhteiskuntaan erillisillä yhteiskuntavastuuraporteilla tai vuosikertomustensa yhteydessä. Vastuullinen liiketoiminta, kestävä kehitys ja eettisyys työpaikalla vaikuttavat jo nyt asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Sosiaalisen median tarjoamien kanavien myötä tietoisuus tai tietämättömyys yritysten vastuullisuudesta tulee lisääntymään ja vaikuttamaan asiakkaiden ostopäätöksiin.
Opinnäytetyö on kirjallisuuteen pohjautuva oikeustieteellinen tapaustutkimus, jossa käsitellään yhteiskuntavastuuta ja siitä raportointia koskevaa lainsäädäntöä sekä vastuullista viestintää sähköisessä viestinnässä. Yritysvastuun raportoinnin työkaluista käsitellään GRI–ohjeistoa. Case-yrityksenä opinnäytetyössä on Finnair Oyj, jota käytetään esimerkkinä, miten kyseinen yritys käytännössä toteuttaa yhteiskuntavastuuraportointia ja miten raportointi näkyy sähköisessä viestinnässä. Oikeudellisena lähteenä on käytetty Suomen lainsäädännön lisäksi hallituksen esitystä, strategisia linjauksia sekä oikeuskirjallisuutta.
Suomessa yritysvastuu ja siitä raportointi ovat kehittyneet viime aikoina. Monet isot ja myös pienemmät yritykset tekevät yhteiskuntavastuuraportointia. Raportointi on vapaaehtoista, eikä sitä säädellä tiukalla lainsäädännöllä. Kuitenkin monet yritykset ovat motivoituneita tekemään sitä. Yhteiskuntavastuun osa-alueita sen sijaan säädellään moninaisella lainsäädännöllä, mutta se ei ainakaan vielä ulotu raportointiin. Sosiaalinen media ja sähköinen viestintä ovat tuoneet yhteiskuntavastuuraportointiin enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. Yhteiskuntavastuun kantaminen ja siitä raportointi ovat yritykselle kilpailukyvyn kasvattamisen keinoja.
Yrityksen yhteiskuntavastuu voidaan määritellä käsitteeksi, jossa yritykset yhdistävät vapaa-ehtoisesti sosiaaliset, taloudelliset ja ympäristön hyvinvointiin liittyvät haasteensa liiketoimintaansa ja vuorovaikutukseensa sidosryhmiensä kanssa. Yritykset raportoivat toimintansa, tuotteidensa ja palveluidensa vaikutuksista ympäristöön ja muuhun yhteiskuntaan erillisillä yhteiskuntavastuuraporteilla tai vuosikertomustensa yhteydessä. Vastuullinen liiketoiminta, kestävä kehitys ja eettisyys työpaikalla vaikuttavat jo nyt asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Sosiaalisen median tarjoamien kanavien myötä tietoisuus tai tietämättömyys yritysten vastuullisuudesta tulee lisääntymään ja vaikuttamaan asiakkaiden ostopäätöksiin.
Opinnäytetyö on kirjallisuuteen pohjautuva oikeustieteellinen tapaustutkimus, jossa käsitellään yhteiskuntavastuuta ja siitä raportointia koskevaa lainsäädäntöä sekä vastuullista viestintää sähköisessä viestinnässä. Yritysvastuun raportoinnin työkaluista käsitellään GRI–ohjeistoa. Case-yrityksenä opinnäytetyössä on Finnair Oyj, jota käytetään esimerkkinä, miten kyseinen yritys käytännössä toteuttaa yhteiskuntavastuuraportointia ja miten raportointi näkyy sähköisessä viestinnässä. Oikeudellisena lähteenä on käytetty Suomen lainsäädännön lisäksi hallituksen esitystä, strategisia linjauksia sekä oikeuskirjallisuutta.
Suomessa yritysvastuu ja siitä raportointi ovat kehittyneet viime aikoina. Monet isot ja myös pienemmät yritykset tekevät yhteiskuntavastuuraportointia. Raportointi on vapaaehtoista, eikä sitä säädellä tiukalla lainsäädännöllä. Kuitenkin monet yritykset ovat motivoituneita tekemään sitä. Yhteiskuntavastuun osa-alueita sen sijaan säädellään moninaisella lainsäädännöllä, mutta se ei ainakaan vielä ulotu raportointiin. Sosiaalinen media ja sähköinen viestintä ovat tuoneet yhteiskuntavastuuraportointiin enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. Yhteiskuntavastuun kantaminen ja siitä raportointi ovat yritykselle kilpailukyvyn kasvattamisen keinoja.