Lapsen toiminnanohjausta tukevat keinot varhaiskasvatuksessa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Immonen, Johanna (2023)
Immonen, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062024219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062024219
Tiivistelmä
Vuoden 2022 elokuussa voimaan astuneissa päivitetyissä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa kolmiportainen tuki määritellään aiempaa tarkemmin. Tuen antaminen muuttui samalla aiempaa velvoittavammaksi, jotta jokaisella lapsella on mahdollisuus osallistua varhaiskasvatukseen omista lähtökohdistaan käsin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin näkemyksiä varhaiskasvatuksen tuen eri muodoista sekä siitä, miten niiden avulla voidaan tukea lapsen toiminnanohjauksen taitoja. Tarkoituksena oli löytää nykytietoon pohjautuen lapsen toiminnanohjausta tukevia keinoja varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineiston haku suoritettiin sähköisistä tietokannoista, joita olivat LAB Primo, Finna.fi sekä Google scholar. Tiedonhaun perusteella analysoitavaksi valittiin neljätoista tutkimusta tai tutkimusartikkelia. Analyysin välineenä käytettiin teemoittelua.
Tuloksista kävi ilmi, että lapsen toiminnanohjausta voi tukea monin eri keinoin. Tuloksissa painottuu yhteistyö niin moniammatillisesti, tiimin kuin huoltajien kanssa, pedagogiset menetelmät sekä lapsen vuorovaikutteisen toiminnan tukeminen.
Lapsen toiminnanohjauksen kannalta on tärkeää, että lapselle annettava palaute on positiivista ja rohkaisevaa. Olisi myös hyvä pyrkiä ongelmakeskeisyydestä ratkaisukeskeisyyteen. Lisäksi on hyvä tietoisesti opettaa tunnetaitoja sekä huomioida toiminnassa ja sen suunnittelussa lapsen vahvuudet.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin näkemyksiä varhaiskasvatuksen tuen eri muodoista sekä siitä, miten niiden avulla voidaan tukea lapsen toiminnanohjauksen taitoja. Tarkoituksena oli löytää nykytietoon pohjautuen lapsen toiminnanohjausta tukevia keinoja varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineiston haku suoritettiin sähköisistä tietokannoista, joita olivat LAB Primo, Finna.fi sekä Google scholar. Tiedonhaun perusteella analysoitavaksi valittiin neljätoista tutkimusta tai tutkimusartikkelia. Analyysin välineenä käytettiin teemoittelua.
Tuloksista kävi ilmi, että lapsen toiminnanohjausta voi tukea monin eri keinoin. Tuloksissa painottuu yhteistyö niin moniammatillisesti, tiimin kuin huoltajien kanssa, pedagogiset menetelmät sekä lapsen vuorovaikutteisen toiminnan tukeminen.
Lapsen toiminnanohjauksen kannalta on tärkeää, että lapselle annettava palaute on positiivista ja rohkaisevaa. Olisi myös hyvä pyrkiä ongelmakeskeisyydestä ratkaisukeskeisyyteen. Lisäksi on hyvä tietoisesti opettaa tunnetaitoja sekä huomioida toiminnassa ja sen suunnittelussa lapsen vahvuudet.