Ilmaispelien hyödyntämät kaupallistamismallit ja niiden vaikutus kuluttajiin
Lecklin, Leo (2023)
Lecklin, Leo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062624320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062624320
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten free-to-play videopelit kaupallistavat itsensä, miten näiden videopelien kaupallistamisen mahdollistavat sisäiset tuotteet hyödyntävät psykologiaa toiminnoissaan. Opinnäytetyössä tutkittiin myös, miten videopelien sisäiset valuutat erkaannuttavat kuluttajat todellisen rahan arvosta.
Aineiston kerääminen tapahtui toteuttamalla teemahaastatteluja. Teemahaastatteluilla selvitettiin ilmaispelien pelaajien mielipiteitä ja näkökulmia, joita tutkimuksen teoriapohjana käytetty lähdeaineisto ei yksin selittänyt.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että free-to-play pelien kaupallistaminen on monimuotoista ja edellyttää useamman pelaajaryhmän symbioosia.
Aineiston kerääminen tapahtui toteuttamalla teemahaastatteluja. Teemahaastatteluilla selvitettiin ilmaispelien pelaajien mielipiteitä ja näkökulmia, joita tutkimuksen teoriapohjana käytetty lähdeaineisto ei yksin selittänyt.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että free-to-play pelien kaupallistaminen on monimuotoista ja edellyttää useamman pelaajaryhmän symbioosia.