Balancing seasonal demand with new products : Case Toivonen Animal Park and Peasant Museum
Tilus, Heidi (2014)
Tilus, Heidi
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023063024376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023063024376
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään tuotekehitystä sekä pohdintaan sitä, kuinka tuotekehitystä voisi käyttää kausiluontoisen kysynnän yrityksessä. Paikallinen matkailukohde, Toivosen eläinpuisto ja talonpojan museo, on opinnäytetyössä tarkastelun kohteena. Teoriaosio alkaa tuotekehityksen määrityksellä ja strategioilla. Näitä seuraa pohdinta tuotekehityksen roolista kysynnänhallinnassa, asiakastyytyväisyydessä sekä yrityskuvassa.
Tuotekehityssuunnitelma kohdeyritykselle esitetään käytännön osiossa. Tarkoituksena oli kehittää tuotteita ja palveluita, jotka herättäisivät kiinnostusta asiakkaissa hiljaisempina sesongin alku- ja loppuaikoina, toisin sanoen tasoittaisivat kysyntää. Lipunmyyntitiedot vuosilta 2010—2013, kirjoittajan oma työkokemus kohdeyrityksessä sekä keskustelut kohdeyrityksen omistajan kanssa olivat työn lähtökohtina.
Tuotekehityssuunnitelmassa keskitytään kohdeyrityksen kahvilatoiminnan kehittämiseen sekä tapahtumien ideoimiseen hiljaisemman kysynnän ajalle. Ideoita uudistetusta tuotevalikoimasta sekä lounas- ja aamiaistarjoilua esitetään kahvilan kehittämiseksi. Suunnitelmassa ehdotetaan lisäksi esimerkkejä mahdollisista kauden alku- ja loppuaikoihin sijoittuvista tapahtumista.
Tuotekehityssuunnitelma kohdeyritykselle esitetään käytännön osiossa. Tarkoituksena oli kehittää tuotteita ja palveluita, jotka herättäisivät kiinnostusta asiakkaissa hiljaisempina sesongin alku- ja loppuaikoina, toisin sanoen tasoittaisivat kysyntää. Lipunmyyntitiedot vuosilta 2010—2013, kirjoittajan oma työkokemus kohdeyrityksessä sekä keskustelut kohdeyrityksen omistajan kanssa olivat työn lähtökohtina.
Tuotekehityssuunnitelmassa keskitytään kohdeyrityksen kahvilatoiminnan kehittämiseen sekä tapahtumien ideoimiseen hiljaisemman kysynnän ajalle. Ideoita uudistetusta tuotevalikoimasta sekä lounas- ja aamiaistarjoilua esitetään kahvilan kehittämiseksi. Suunnitelmassa ehdotetaan lisäksi esimerkkejä mahdollisista kauden alku- ja loppuaikoihin sijoittuvista tapahtumista.