Internationalisation at home in Degree Programmes of Business : Case Central Ostrobothnia of Applied Sciences
Hyppänen, Tanja-Maria (2014)
Hyppänen, Tanja-Maria
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070324427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070324427
Tiivistelmä
Opinnaytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmissa tunnistetaan kotikansainvalistymisen periaatteet. Tutkimuksen lähtökohdat ovat korkeakoulun kansainvälisyys strategiassa sekä kotikansainvälisyyden periaatteissa.
Tutkimus toteutettiin luomalla kaksi erillistä kyselyä, joihin kerättiin vastauksia niin liiketalouden koulutusohjelmissa opettavilta opettajilta kuin opiskelijoilta, jotka suorittivat korkeakoulun liiketalouden alempaa korkeakoulututkintoa. Kysely kattoi kaikki vuosikurssit ja liiketalouden koulutusohjelmat, joiden opetuskielena oli suomi, ruotsi tai englanti. Tutkimuksella mitattiin niin opetushenkilöstön kuin opiskelijoiden ymmärrystä kotikansainvalisyyden periaatteista kuin niiden käytöstä opetuksessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että sekä opetushenkilokunta kuin opiskelijat eivät pääsääntöisesti tunnistaneet kotikansainvälistymisen periaatteita tai vain pienen osan siita. Vastauksissa painottui kielellisen osaamisen ja viestinnän merkitys kansainvälistymisen tukena. Vastauksista kävi myös ilmi, että kansainvälisiä oppimisprojekteja oli liian vähän tarjolla tai ne eivät täyttäneet kotikansainvälisyyden periaatteita.
Tutkimus toteutettiin luomalla kaksi erillistä kyselyä, joihin kerättiin vastauksia niin liiketalouden koulutusohjelmissa opettavilta opettajilta kuin opiskelijoilta, jotka suorittivat korkeakoulun liiketalouden alempaa korkeakoulututkintoa. Kysely kattoi kaikki vuosikurssit ja liiketalouden koulutusohjelmat, joiden opetuskielena oli suomi, ruotsi tai englanti. Tutkimuksella mitattiin niin opetushenkilöstön kuin opiskelijoiden ymmärrystä kotikansainvalisyyden periaatteista kuin niiden käytöstä opetuksessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että sekä opetushenkilokunta kuin opiskelijat eivät pääsääntöisesti tunnistaneet kotikansainvälistymisen periaatteita tai vain pienen osan siita. Vastauksissa painottui kielellisen osaamisen ja viestinnän merkitys kansainvälistymisen tukena. Vastauksista kävi myös ilmi, että kansainvälisiä oppimisprojekteja oli liian vähän tarjolla tai ne eivät täyttäneet kotikansainvälisyyden periaatteita.