Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kouluhyvinvoinnin haasteet oppilaiden näkökulmasta Kokkolan yläkouluissa

Björk, Minna; Isorinne, Satu; Päivärinta, Minna (2014)

 
Avaa tiedosto
Bjork_Isorinne_Paivarinta.pdf (3.945Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Björk, Minna
Isorinne, Satu
Päivärinta, Minna
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070424453
Tiivistelmä
Peruskoulu on opetussuunnitelmassa (2004) jaoteltu fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja pedagogiseen ympäristöön, jotka yhdessä muodostavat koulun oppimisympäristön. Niistä syntyy koulun ilmapiiri, joka osaltaan vaikuttaa kouluhyvin­vointiin. Koulussa oppilaiden hyvinvointia ovat synnyttämässä ja ylläpitämässä kaikki koulussa toimivat henkilöt. Kouluhyvinvointi käsitteenä on laaja ja moniulotteinen. Yleisimmin sillä tarkoitetaan oppilaan itse kokemaa kokonaisvaltaista hy­vinvointia koulun eri ymparistöissä. Kouluhyvinvointia kuvaa Anne Konun (2002) kehittämä koulun hyvinvointimalli, jossa koulun eri osa-alueet on jaoteltu sen mu­kaan miten ne vaikuttavat hyvinvointiin.

Opinnäytetyössämme tarkastelemme oppilaiden tietoa koulun tarjoamasta tuesta sekä sen saavutettavuudesta Kokkolan suomenkielisissä yläkouluissa 7.-9. vuosi­luokilla. Meitä kiinnosti erityisesti se, miten hyvin oppilaat tuntevat erilaiset koulun tarjoamat tukimuodot ja millaisia kokemuksia heillä niistä on. Laatimamme Webro­pol-kysely tehtiin vuoden 2013 kevään ja syksyn aikana. Vastanneita oli 1066 jois­ta tyttöjä 48,8 % ja poikia 51,2 %. Kysely toteutettiin koulupäivän aikana yhteis­työssä opettajien ja rehtorin kanssa.

Yläkoulun oppilaat tunnistavat kiitettävästi ne koulussa toimivat henkilöt, joiden kanssa he ovat säännöllisesti tekemisissa, kuten oma luokanvalvoja, opettajat, rehtori, oppilaanohjaaja ja terveydenhoitaja. Muiden koulun toimijoiden osalta tie­tämyksen taso on välttävää. Tiedossa on puutteita siinä, miten tuen piiriin pääsee, sekä siinä, mikä merkitys on kuraattorilla ja oppilashuoltoryhmällä koulun tukimuo­tojen koordinoijina. Oppilaiden mielestä heidän mielipiteensä otetaan kohtalaisesti huomioon, mutta varsinaisia osallistumisen mahdollisuuksia on vähän. Tulosten valossa oppilaiden tietoa erilaisista tukimuodoista ja tuen tarjoajista on tarpeen lisätä, esimerkiksi osallistavilla oppimismenetelmillä, kuten teemaan liittyviä oppi­tunteja järjestämallä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste