Kouluhyvinvoinnin haasteet oppilaiden näkökulmasta Kokkolan yläkouluissa
Björk, Minna; Isorinne, Satu; Päivärinta, Minna (2014)
Björk, Minna
Isorinne, Satu
Päivärinta, Minna
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070424453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070424453
Tiivistelmä
Peruskoulu on opetussuunnitelmassa (2004) jaoteltu fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja pedagogiseen ympäristöön, jotka yhdessä muodostavat koulun oppimisympäristön. Niistä syntyy koulun ilmapiiri, joka osaltaan vaikuttaa kouluhyvinvointiin. Koulussa oppilaiden hyvinvointia ovat synnyttämässä ja ylläpitämässä kaikki koulussa toimivat henkilöt. Kouluhyvinvointi käsitteenä on laaja ja moniulotteinen. Yleisimmin sillä tarkoitetaan oppilaan itse kokemaa kokonaisvaltaista hyvinvointia koulun eri ymparistöissä. Kouluhyvinvointia kuvaa Anne Konun (2002) kehittämä koulun hyvinvointimalli, jossa koulun eri osa-alueet on jaoteltu sen mukaan miten ne vaikuttavat hyvinvointiin.
Opinnäytetyössämme tarkastelemme oppilaiden tietoa koulun tarjoamasta tuesta sekä sen saavutettavuudesta Kokkolan suomenkielisissä yläkouluissa 7.-9. vuosiluokilla. Meitä kiinnosti erityisesti se, miten hyvin oppilaat tuntevat erilaiset koulun tarjoamat tukimuodot ja millaisia kokemuksia heillä niistä on. Laatimamme Webropol-kysely tehtiin vuoden 2013 kevään ja syksyn aikana. Vastanneita oli 1066 joista tyttöjä 48,8 % ja poikia 51,2 %. Kysely toteutettiin koulupäivän aikana yhteistyössä opettajien ja rehtorin kanssa.
Yläkoulun oppilaat tunnistavat kiitettävästi ne koulussa toimivat henkilöt, joiden kanssa he ovat säännöllisesti tekemisissa, kuten oma luokanvalvoja, opettajat, rehtori, oppilaanohjaaja ja terveydenhoitaja. Muiden koulun toimijoiden osalta tietämyksen taso on välttävää. Tiedossa on puutteita siinä, miten tuen piiriin pääsee, sekä siinä, mikä merkitys on kuraattorilla ja oppilashuoltoryhmällä koulun tukimuotojen koordinoijina. Oppilaiden mielestä heidän mielipiteensä otetaan kohtalaisesti huomioon, mutta varsinaisia osallistumisen mahdollisuuksia on vähän. Tulosten valossa oppilaiden tietoa erilaisista tukimuodoista ja tuen tarjoajista on tarpeen lisätä, esimerkiksi osallistavilla oppimismenetelmillä, kuten teemaan liittyviä oppitunteja järjestämallä.
Opinnäytetyössämme tarkastelemme oppilaiden tietoa koulun tarjoamasta tuesta sekä sen saavutettavuudesta Kokkolan suomenkielisissä yläkouluissa 7.-9. vuosiluokilla. Meitä kiinnosti erityisesti se, miten hyvin oppilaat tuntevat erilaiset koulun tarjoamat tukimuodot ja millaisia kokemuksia heillä niistä on. Laatimamme Webropol-kysely tehtiin vuoden 2013 kevään ja syksyn aikana. Vastanneita oli 1066 joista tyttöjä 48,8 % ja poikia 51,2 %. Kysely toteutettiin koulupäivän aikana yhteistyössä opettajien ja rehtorin kanssa.
Yläkoulun oppilaat tunnistavat kiitettävästi ne koulussa toimivat henkilöt, joiden kanssa he ovat säännöllisesti tekemisissa, kuten oma luokanvalvoja, opettajat, rehtori, oppilaanohjaaja ja terveydenhoitaja. Muiden koulun toimijoiden osalta tietämyksen taso on välttävää. Tiedossa on puutteita siinä, miten tuen piiriin pääsee, sekä siinä, mikä merkitys on kuraattorilla ja oppilashuoltoryhmällä koulun tukimuotojen koordinoijina. Oppilaiden mielestä heidän mielipiteensä otetaan kohtalaisesti huomioon, mutta varsinaisia osallistumisen mahdollisuuksia on vähän. Tulosten valossa oppilaiden tietoa erilaisista tukimuodoista ja tuen tarjoajista on tarpeen lisätä, esimerkiksi osallistavilla oppimismenetelmillä, kuten teemaan liittyviä oppitunteja järjestämallä.