Luksuskellojen myynti ennen ja jälkeen vuoden 2009 finanssikriisiä ja globaalia taantumaa
Rifaat, Daniel; Sundell, Mattias (2014)
Rifaat, Daniel
Sundell, Mattias
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070424459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070424459
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoite oli selvittää 2000-vuosikymmenen lopun finanssikriisin ja taloudellisen taantuman vaikutuksia miesten mekaanisten rannekellojen myyntiin Suomessa. Teoriaosuudessa kerroimme ajan peruskäsitteistä, rannekelloista ja niiden historiasta, merkkituotteen markkinoinnista sekä finanssikriisistä ja sen vaikutuksista. Kvalitatiivista tutkimustyyliä hyödyntäen haastattelimme alan yrittäjiä ja työntekijöitä kyselylomakkeen avulla. Vastaukset haastatteluista analysoitiin luoden kuvioita jokaisesta kysymyksestä. Kyselyssä käytettiin asteikkoa 1—5, jossa 1 merkitsi ei tärkeätä ja 5 hyvin tärkeätä. Kaavioihin lisättiin myös mediaanin yleisen mielipiteen esille tuomiseksi.
Teoriaosuudesta kävivät ilmi finanssikriisin vähäiset vaikutukset suomalaiseen kellokauppaan sveitsiläisten mekaanisten kellojen osalta. Haastatteluosuudessa vastaajien näkemykset olivat suoraan verrannollisia maahantuotujen sveitsiläisten kellojen kokonaismäärään. Vuosien 2008 ja 2009 vaihteessa valjennut finanssikriisi oli maailmantaloudellisesti merkittävä tapahtuma. Rannekellojen myyntilukuihin tämä kuitenkin vaikutti vain hetkellisenä vuoden pituisena notkahduksena myyntikäyrissä. Muoti-ilmiöt, brändäys sekä rannekellomarkkinoiden piittaamattomuus maailmantalouden trendeistä ovat mahdollistaneet luksusrannekellojen menestyksekkään aikakauden.
Teoriaosuudesta kävivät ilmi finanssikriisin vähäiset vaikutukset suomalaiseen kellokauppaan sveitsiläisten mekaanisten kellojen osalta. Haastatteluosuudessa vastaajien näkemykset olivat suoraan verrannollisia maahantuotujen sveitsiläisten kellojen kokonaismäärään. Vuosien 2008 ja 2009 vaihteessa valjennut finanssikriisi oli maailmantaloudellisesti merkittävä tapahtuma. Rannekellojen myyntilukuihin tämä kuitenkin vaikutti vain hetkellisenä vuoden pituisena notkahduksena myyntikäyrissä. Muoti-ilmiöt, brändäys sekä rannekellomarkkinoiden piittaamattomuus maailmantalouden trendeistä ovat mahdollistaneet luksusrannekellojen menestyksekkään aikakauden.