Nuorten kulutus- ja ostokäyttäytyminen : Case: Nini's Belt Oy
Keskivinkka, Jonna (2014)
Keskivinkka, Jonna
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070424479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070424479
Tiivistelmä
Opinnäytetytön aiheena oli tutkia nuorten kulutus- ja ostokäyttäytymistä sekä nuorten ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Nykyhetken lisäksi työssä perehdyttiin tulevaisuuden kuluttajakäyttäytymiseen. Toimeksiantajayrityksenä oli vöiden ja huivien tukkumyyntiin erikoistunut Nini's Belt Oy.
Teoriaosiossa käydään läpi nuorten kulutuskulttuuria eri sukupolvien aikana aina 1960luvun suurista ikäluokista tulevaisuuden 2020-luvun Z-sukupolveen. Lisäksi pohditaan hieman eri aikakausien tärkeimpiä trendejä ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Keskeisimpiä nuorten kulutus- ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä olivat arvot, eettisyys ja ekologisuus, hyvä hinta-laatusuhde sekä virtuaalimaailma.
Työssä käytettiin apuna aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, lehtiartikkeleita sekä aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia. Lisäksi hyödynnettiin opiskelujen yhteydessä Ninikselle tehtyä kohderyhmätutkimusta.
Työn tavoitteena oli saada yritykselle selkeämpi kuva nuorista kuluttajina. Tutkimuksessa esille tulleiden asioiden perusteella kohdeyritys saa lisää tietoa asiakkaistaan ja laajentaa käsitystään siitä, mikä nuoriin tekee vaikutuksen ja mitä he tuotteissa arvostavat.
Käytännön osassa mietitään, miten yritys voisi hyödyntää tutkimuksessa esille tulleita asioita omassa toiminnassaan. Lisäksi annetaan muutama kehittävä asia yritykselle pohdittavaksi.
Teoriaosiossa käydään läpi nuorten kulutuskulttuuria eri sukupolvien aikana aina 1960luvun suurista ikäluokista tulevaisuuden 2020-luvun Z-sukupolveen. Lisäksi pohditaan hieman eri aikakausien tärkeimpiä trendejä ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Keskeisimpiä nuorten kulutus- ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä olivat arvot, eettisyys ja ekologisuus, hyvä hinta-laatusuhde sekä virtuaalimaailma.
Työssä käytettiin apuna aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, lehtiartikkeleita sekä aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia. Lisäksi hyödynnettiin opiskelujen yhteydessä Ninikselle tehtyä kohderyhmätutkimusta.
Työn tavoitteena oli saada yritykselle selkeämpi kuva nuorista kuluttajina. Tutkimuksessa esille tulleiden asioiden perusteella kohdeyritys saa lisää tietoa asiakkaistaan ja laajentaa käsitystään siitä, mikä nuoriin tekee vaikutuksen ja mitä he tuotteissa arvostavat.
Käytännön osassa mietitään, miten yritys voisi hyödyntää tutkimuksessa esille tulleita asioita omassa toiminnassaan. Lisäksi annetaan muutama kehittävä asia yritykselle pohdittavaksi.