Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

IDIS-menetelmäsalkku työntekijän ammattitaidon vahvistajana lastensuojelun identiteettityössä

Palm, David (2014)

Avaa tiedosto
David Palm - IDIS-kehittamishanke.pdf (1.147Mt)
Lataukset: 


Palm, David
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa lastensuojelutyön työntekijän ammattitaitoa lasten ja nuorten kanssa tehtävässä identiteettityössä. Tavoitteena oli IDIS-menetelmäsalkun avulla toteuttaa ja testata pienryhmäkodissa toiminnallisia lasten ja nuorten arvon näkyväksi tekemiseen tähtääviä menetelmiä. IDIS-menetelmäsalkulla tavoiteltiin myös pysyvää toimintamenetelmää pienryhmäkodin arkeen. IDIS-menetelmäsalkku oli opinnäytetyön tekijän itse suunnittelema kokonaisuus.

Tutkimuksellisen kehittämishankkeen teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin lastensuojelutyön hyviin käytäntöihin sekä lastensuojelutyön kehittämiseen, lapsen ja nuoren itsetuntoon sekä ammattitaidon kasvuun ja vahvistumiseen osana ammatti-identiteettiä.

IDIS-menetelmäsalkku toteutettiin kyseisessä yksikössä Työn kehittäminen ja palveluinnovaatiot -työharjoittelun yhteydessä. Salkku sisälsi neljä eri toiminnallista menetelmää, joiden toteuttajina olivat pienryhmäkodin työntekijät. Koko menetelmäsalkun toteuttaminen kesti noin 7 viikkoa. Kehittämishankkeen lopuksi pidettiin henkilökunnan kanssa yhteinen arviointikeskustelu. Menetelmäsalkun käyttöönottokokemuksia, merkityksiä ja käyttökelpoisuutta käytiin läpi. Opinnäytetyön johtopäätökset tehtiin tämän arviointikeskustelun tulosten sekä havaintopäiväkirjan merkintöjen pohjalta.

IDIS-kehittämishanke pystyi toimimaan myönteisenä muistuttajana lapsen yksilöllisyyden merkityksestä. Menetelmäsalkku toi esiin uusia positiivisia luonteenpiirteitä vuorovaikutustilanteissa. Toiminnalliset menetelmät koettiin rakentavina lasten ja nuorten toivottavien luonteenpiirteiden ja ominaisuuksien esille nostajana ajoittain raskaan ja kuormittavan arkityön rinnalla. IDIS-menetelmäsalkku otettiin pysyväksi käytännöksi yksikössä.

Asiasanat: lastensuojelutyön kehittäminen, ammattitaidon vahvistaminen, itsetunto
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste