Markkinointisuunnitelma Rakennustoimisto Nieminen OY:lle
Nieminen, Oskari (2014)
Nieminen, Oskari
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070524487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070524487
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kauhavalainen vuonna 2013 perustettu rakennusyhtiö, Rakennustoimisto Nieminen Oy. Tämä markkinointisuunnitelma tehtiin, koska yritykselle ei ollut aikaisemmin suunnitelmaa tehty. Päätavoitteena oli, että tehdyn markkinointisuunnitelman avulla Rakennustoimisto Nieminen pystyy kohdistamaan markkinointinsa paremmin ja tehokkaammin sekä löytämään omat kohderyhmänsä. Muita tavoitteita oli kehittää omaa osaamista ja saada yrittäjät mukaan markkinointiin. Markkinointiviestintä oli opinnäytetyössä pääroolissa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Alkuosassa on teoriaosio, jossa käsitellään markkinoinnin suunnittelua, tavoitteita, strategioita, markkinointitoimenpiteitä sekä markkinoiden budjetointia ja seurantaa. Teoriaosion tarkoituksena on saada lukija ymmärtämään markkinointiin liittyvää termistöä. Loppuosassa on varsinainen markkinointisuunnitelma, jossa teoriaosiossa käytyjä asioita tarkkaillaan yrityksen näkökulmasta.
Lähteinä työssä käytettiin pääasiassa markkinointiin liittyvää kirjallisuutta ja pienemmissä määrin internetiä, lähinnä uusimpien tilastojen löytämiseen. Yritystä koskevia asioita käytiin läpi yhdessä muiden osakkaiden kanssa. Myös aikaisemmin laadittuja markkinointisuunnitelmia on tässä työssä hyödynnetty.
Opinnäytetyössä tultiin siihen tulokseen, että sanomalehdet ovat rakennusyritykselle edelleen paras tapa mainostaa, mutta myös internet on tärkeä ja siellä etenkin Facebook-markkinointi. Yrityksen kotisivut vaativat hiomista, ja niille täytyy tehdä hakukoneoptimointi. Myös yhteistyö Maanhonka Hirsitalojen kassa näyttää olevan yritykselle hieno mahdollisuus. Kokonaisuudessaan yrityksen tulevaisuus näyttää valoisalta.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Alkuosassa on teoriaosio, jossa käsitellään markkinoinnin suunnittelua, tavoitteita, strategioita, markkinointitoimenpiteitä sekä markkinoiden budjetointia ja seurantaa. Teoriaosion tarkoituksena on saada lukija ymmärtämään markkinointiin liittyvää termistöä. Loppuosassa on varsinainen markkinointisuunnitelma, jossa teoriaosiossa käytyjä asioita tarkkaillaan yrityksen näkökulmasta.
Lähteinä työssä käytettiin pääasiassa markkinointiin liittyvää kirjallisuutta ja pienemmissä määrin internetiä, lähinnä uusimpien tilastojen löytämiseen. Yritystä koskevia asioita käytiin läpi yhdessä muiden osakkaiden kanssa. Myös aikaisemmin laadittuja markkinointisuunnitelmia on tässä työssä hyödynnetty.
Opinnäytetyössä tultiin siihen tulokseen, että sanomalehdet ovat rakennusyritykselle edelleen paras tapa mainostaa, mutta myös internet on tärkeä ja siellä etenkin Facebook-markkinointi. Yrityksen kotisivut vaativat hiomista, ja niille täytyy tehdä hakukoneoptimointi. Myös yhteistyö Maanhonka Hirsitalojen kassa näyttää olevan yritykselle hieno mahdollisuus. Kokonaisuudessaan yrityksen tulevaisuus näyttää valoisalta.