PC-pelin markkinoinnin suunnittelu : Case: Colossal Order Oy
Järvenpää, Nina (2014)
Järvenpää, Nina
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070524491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070524491
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kehitysideoita PC-pelin markkinoinnin suunnitteluun toimeksiantajayrityksen Colossal Order Oy:n uudelle pelikonseptille. Yritys pohtii itsejulkaisun mahdollisuutta julkaisijan käytön sijaan, joten yrityksen on hoidettava markkinointi tällöin itse. Työssä keskityttiin kuvaamaan pääosin markkinointisuunnitelmaa, mutta myös jakelusuunnitelman laatimista käsiteltiin teoriatasolla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin pelimarkkinoita sekä peliteollisuuden rakennetta lyhyesti. Myös PC-pelin julkaisumahdollisuudet esiteltiin lyhyesti. Markkinoinnin suunnitteluprosessissa nostettiin esiin peliteollisuudessa huomioonotettavat toimenpiteet sekä markkinoinnista valittiin käsiteltäviksi peliteollisuudessa merkittävimmät keinot. Digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan keinoja käsiteltiin tarkemmin, sillä niillä on merkittävä rooli peliteollisuuden markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tutkimusosassa toteutettiin kvalitatiiviset henkilökohtaiset haastattelut. Haastatteluihin valittiin markkinoinnin ammattilaisia sekä pelialalta että muilta aloilta. Tutkimusosan lopussa on tutkimuksen tulosten ja teoriaosan pohjalta kehitysideoita, joita toimeksiantaja voi käyttää, jos yritys päättää julkaista kehittämänsä pelin itse.
Tutkimuksesta selvisi, että markkinoinnin teoriaa voidaan soveltaa lähes mihin tahansa yritykseen. Tuloksista selvisi myös, että ei ole yhtä oikeaa tapaa hoitaa markkinointia ja siinä voidaan edetä kokeilemalla erilaisia toimintatapoja. Toimeksiantajalle laadittiin erillinen markkinointisuunnitelma, joka on salattu liiketoimintasalaisuuksien takia.
Teoriaosuudessa käsiteltiin pelimarkkinoita sekä peliteollisuuden rakennetta lyhyesti. Myös PC-pelin julkaisumahdollisuudet esiteltiin lyhyesti. Markkinoinnin suunnitteluprosessissa nostettiin esiin peliteollisuudessa huomioonotettavat toimenpiteet sekä markkinoinnista valittiin käsiteltäviksi peliteollisuudessa merkittävimmät keinot. Digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan keinoja käsiteltiin tarkemmin, sillä niillä on merkittävä rooli peliteollisuuden markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tutkimusosassa toteutettiin kvalitatiiviset henkilökohtaiset haastattelut. Haastatteluihin valittiin markkinoinnin ammattilaisia sekä pelialalta että muilta aloilta. Tutkimusosan lopussa on tutkimuksen tulosten ja teoriaosan pohjalta kehitysideoita, joita toimeksiantaja voi käyttää, jos yritys päättää julkaista kehittämänsä pelin itse.
Tutkimuksesta selvisi, että markkinoinnin teoriaa voidaan soveltaa lähes mihin tahansa yritykseen. Tuloksista selvisi myös, että ei ole yhtä oikeaa tapaa hoitaa markkinointia ja siinä voidaan edetä kokeilemalla erilaisia toimintatapoja. Toimeksiantajalle laadittiin erillinen markkinointisuunnitelma, joka on salattu liiketoimintasalaisuuksien takia.