Renewable heat incentive in the UK : Case study: Akvaterm Oy
Pikkuhookana, Hanna (2014)
Pikkuhookana, Hanna
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070524494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070524494
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Ison-Britannian valtion tarjoamaa uutta taloudellista tukea uusiutuviin energialähteisiin pohjatuville lämmöntuotantomuodoille. "Renewable Heat Incentive" tarjoaa kotitalouksille sekä yrityksille rahallista tukea jokaista kilowattituntia energiaa kohti, joka on tuotettu uusiutuvista energialähteistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kokkolalainen yritys Akvaterm Oy. Yritys valmistaa ja markkinoi lämminvesivaraajia, muita LVI-alan säiliöitä sekä näihin liittyviä varusteita. Iso-Britannia on tärkeä vientimaa kohdeyritykselle, ja näin ollen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää uuden tuen mahdollista vaikutusta yrityksen vientiin.
Teoreettisessa osassa käydään läpi Ison-Britannian uusiutuvan lämmön tuki perusteellisesti. Teoreettisen viitekehyksen muodostamisessa on käytetty hyväksi tieteellisiä artikkeleita, julkaisuja, kirjoja sekä intemetin eri lähteitä. Työssä selvitetään tuen taustaa, kattavuutta, haasteita ja tuen tarjoamia mahdollisuuksia alan yrityksille. Lisäksi käsitellään kuluttajan yleistä ymmärrystä ja hyväksyntää uusiutuvia energialähteitä kohtaan sekä kulutuskysynnän epävarmuutta.
Empiirinen osa toteutettiin haastattelemalla kohdeyrityksen Ison-Britannian jälleenmyyjiä sekä muita alan asiantuntijoita. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään tuen vaikutuksia ja merkitystä kohdeyritykselle. Niiden tuloksista oli pääteltävissä, että tuki voi vaikuttaa positiivisesti kohdeyrityksen vientiin, mutta myynnin nousussa saattaa mennä aikaa, sillä markkinoiden tulee ensin tottua tukeen. Johtopäätöksissä todetaan, että kunhan tietoisuus tuesta leviää, tarjoavat kasvavat markkinat kohdeyritykselle erinomaiset lähtökohdat toiminnan laajentamiseen Isossa-Britanniassa. Tutkimuksessa korostetaan myös viestinnän ja yhteistyön merkitystä jälleenmyyjäketjun kanssa sekä ehdotetaan tuen markkinointia myös yrityksen kotisivuilla.
Teoreettisessa osassa käydään läpi Ison-Britannian uusiutuvan lämmön tuki perusteellisesti. Teoreettisen viitekehyksen muodostamisessa on käytetty hyväksi tieteellisiä artikkeleita, julkaisuja, kirjoja sekä intemetin eri lähteitä. Työssä selvitetään tuen taustaa, kattavuutta, haasteita ja tuen tarjoamia mahdollisuuksia alan yrityksille. Lisäksi käsitellään kuluttajan yleistä ymmärrystä ja hyväksyntää uusiutuvia energialähteitä kohtaan sekä kulutuskysynnän epävarmuutta.
Empiirinen osa toteutettiin haastattelemalla kohdeyrityksen Ison-Britannian jälleenmyyjiä sekä muita alan asiantuntijoita. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään tuen vaikutuksia ja merkitystä kohdeyritykselle. Niiden tuloksista oli pääteltävissä, että tuki voi vaikuttaa positiivisesti kohdeyrityksen vientiin, mutta myynnin nousussa saattaa mennä aikaa, sillä markkinoiden tulee ensin tottua tukeen. Johtopäätöksissä todetaan, että kunhan tietoisuus tuesta leviää, tarjoavat kasvavat markkinat kohdeyritykselle erinomaiset lähtökohdat toiminnan laajentamiseen Isossa-Britanniassa. Tutkimuksessa korostetaan myös viestinnän ja yhteistyön merkitystä jälleenmyyjäketjun kanssa sekä ehdotetaan tuen markkinointia myös yrityksen kotisivuilla.