Asiakasrekisterin merkitys asiakassuhteiden kehittämisessä : Case: Asuste Apunen
Verronen, Anna-Mari (2013)
Verronen, Anna-Mari
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070624522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070624522
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kokkolalaiselle alusvaateyritykselle asiakasrekisteri. Rekisterin pohjalta Asuste Apusen tarkoituksena on toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia ja suunnitella kanta-asiakasjärjestelmää.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin asiakassuhdemarkkinoinnin merkitystä liiketoiminnassa. Selvitettiin sitä, miten asiakasrekisteri tulee luoda ja miten siitä saadaan yrityksen tarpeita vastaava. Työssä syvennyttiin myös kanta-asiakasviestintään ja kanta-asiakasetuihin, joihin Asuste Apunen mahdollisesti tulee tulevaisuudessa keskittymään. Asiakasrekisterin käsittelyssä ja ylläpitämisessä tulee myös kiinnittää huomiota yksityisyyden suojaan. Tästä syystä työssä käytiin läpi henkilötietolain ne osat, jotka ovat oleellisia asiakasrekisterin ylläpidossa.
Lopputuloksena saatiin aikaan asiakasrekisteri, jota yrityksen on helppo muokata ja tarvittaessa laajentaa. Asiakasrekisterin pohjalta yritys pystyy suunnittelemaan kantaasiakasjärjestelmää ja järjestämään asiakastilaisuuksia, jotka on kohdistettu eri asiakkaille heidän tarpeidensa mukaan.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin asiakassuhdemarkkinoinnin merkitystä liiketoiminnassa. Selvitettiin sitä, miten asiakasrekisteri tulee luoda ja miten siitä saadaan yrityksen tarpeita vastaava. Työssä syvennyttiin myös kanta-asiakasviestintään ja kanta-asiakasetuihin, joihin Asuste Apunen mahdollisesti tulee tulevaisuudessa keskittymään. Asiakasrekisterin käsittelyssä ja ylläpitämisessä tulee myös kiinnittää huomiota yksityisyyden suojaan. Tästä syystä työssä käytiin läpi henkilötietolain ne osat, jotka ovat oleellisia asiakasrekisterin ylläpidossa.
Lopputuloksena saatiin aikaan asiakasrekisteri, jota yrityksen on helppo muokata ja tarvittaessa laajentaa. Asiakasrekisterin pohjalta yritys pystyy suunnittelemaan kantaasiakasjärjestelmää ja järjestämään asiakastilaisuuksia, jotka on kohdistettu eri asiakkaille heidän tarpeidensa mukaan.