Asiakastyytyväisyys Kokkolan kaupunginteatterissa
Huima, Hanna (2013)
Huima, Hanna
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070624525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070624525
Tiivistelmä
Kokkolan kaupunginteatteri on aloittanut toimintansa vuonna 1905. Teatterin nykyisissä tiloissa on pidetty teatteriesityksiä vuodesta 1927, jolloin Vartiolinnan rakentaminen valmistui. Teatterinjohtajana toimii Sini Pesonen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kokkolan kaupunginteatterin asiakkaiden tyytyväisyys teatterin palveluihin eli esityksiin, oheispalveluihin, markkinointiviestimiin ja yleisötyöhön. Teoriaosuudessa kerrotaan asiakkuudenhallinnasta ja asiakaskannattavuuden parantamisesta. Lisäksi kerrotaan myös Kokkolan kaupunginteatterin historiasta, esityslajeista ja palveluista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin huhtikuun ja toukokuun aikana pääosin jakamalla kyselylomakkeita Viettelyksen vaunu -esityksen puoliajalla. Lisäksi teatterilla oli kyselylomakkeita ja palautuslaatikko, joita asiakkaat saivat oma-aloitteisesti täyttää. Kysymykset koostuivat pääosin valmiista vastausvaihtoehdoista. Vastauksia saatiin yhteensä 1 11.
Kokkolan kaupunginteatterin asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä. Tuloksista kävi myös ilmi, että Kokkolan kaupunginteatterin asiakkaat ovat uskollisia asiakkaita. 75 % asiakkaista käy katsomassa 3—5 tai useampia esityksiä kaudessa. Tutkimuksen mukaan suurin osa asiakkaista pitää lipun hintaa sopivana ja suurin osa asiakkaista sai tiedon illan esityksestä sanomalehdestä tai ystävältä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kokkolan kaupunginteatterin asiakkaiden tyytyväisyys teatterin palveluihin eli esityksiin, oheispalveluihin, markkinointiviestimiin ja yleisötyöhön. Teoriaosuudessa kerrotaan asiakkuudenhallinnasta ja asiakaskannattavuuden parantamisesta. Lisäksi kerrotaan myös Kokkolan kaupunginteatterin historiasta, esityslajeista ja palveluista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin huhtikuun ja toukokuun aikana pääosin jakamalla kyselylomakkeita Viettelyksen vaunu -esityksen puoliajalla. Lisäksi teatterilla oli kyselylomakkeita ja palautuslaatikko, joita asiakkaat saivat oma-aloitteisesti täyttää. Kysymykset koostuivat pääosin valmiista vastausvaihtoehdoista. Vastauksia saatiin yhteensä 1 11.
Kokkolan kaupunginteatterin asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä. Tuloksista kävi myös ilmi, että Kokkolan kaupunginteatterin asiakkaat ovat uskollisia asiakkaita. 75 % asiakkaista käy katsomassa 3—5 tai useampia esityksiä kaudessa. Tutkimuksen mukaan suurin osa asiakkaista pitää lipun hintaa sopivana ja suurin osa asiakkaista sai tiedon illan esityksestä sanomalehdestä tai ystävältä.