Blogimainonta : Lukijoiden kokemuksia
Kultalahti, Jasmine (2013)
Kultalahti, Jasmine
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070624534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070624534
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten harrastusblogien lukijat suhtautuvat blogimainontaan. Tutkimuksessa olen selvittänyt, mikä on blogin lukijoiden mielestä mainontaa ja miten he suhtautuvat blogeissa esiintyviin mainoksiin. Tarkastelin työssäni myös blogimainonnan vaikutuksia lukijoiden ostokäyttäytymiseen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään termejä blogi ja bloggaaminen. Seuraavaksi käydään läpi markkinoinnin ja mainonnan muotoja blogeissa sekä promootiota blogeissa. Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, johon osallistui blogeja aktiivisesti seuraavia henkilöitä.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta lukijoiden olevan hyvin tietoisia blogeissa esiintyvistä mainoksista. Toisinaan lukijoilla oli hankaluuksia tunnistaa mainos. Lukijat kokivat, että bloggaajat kertovat rehellisesti, mikäli tuote on saatu ilmaiseksi tai osana yhteistyötä valmistajan kanssa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään termejä blogi ja bloggaaminen. Seuraavaksi käydään läpi markkinoinnin ja mainonnan muotoja blogeissa sekä promootiota blogeissa. Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, johon osallistui blogeja aktiivisesti seuraavia henkilöitä.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta lukijoiden olevan hyvin tietoisia blogeissa esiintyvistä mainoksista. Toisinaan lukijoilla oli hankaluuksia tunnistaa mainos. Lukijat kokivat, että bloggaajat kertovat rehellisesti, mikäli tuote on saatu ilmaiseksi tai osana yhteistyötä valmistajan kanssa.