Osaamisen kehittäminen osana työntekijäkokemusta
Holappa, Tiina (2023)
Holappa, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062924367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062924367
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyön tarkoituksena oli luoda parhainta mahdollista työntekijäkokemusta tukeva osaamisen kehittämisen malli ja tavoitteena oli arvioida osaamisen kehittämisen tilaa ja kuvata sen toivottua kehitystä tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin yritys X:lle, joka on ICT-alalla toimiva pk-yritys.
Kehittämiskysymykset olivat mikä merkitys osaamisen kehittämisellä on työntekijäkokemukseen, millainen työntekijäkokemus on osaamisen kehittämisen osalta sekä millainen osaamisen kehittämisen malli tukee parhaiten erinomaista työntekijäkokemusta.
Tietopohja sisälsi kokemuksen ja työntekijäkokemuksen käsitteiden tarkastelun, osaamisen kehittämisen ja oppimisen määritelmiä sekä osaamisen kehittämisen 70-20-10 -mallin esittelyn. Kehittämistehtävä toteutettiin palvelumuotoilun menetelmin ja muotoiluprosessina sovellettiin British Design Councilin mukaista tuplatimanttimallia. Menetelmällisinä ratkaisuina olivat haastattelut, luotain, yhteiskehittämisen työpaja sekä ratkaisun konseptointi.
Keskeisinä tuloksina oli pohdinta, millainen merkitys osaamisen kehittämisellä on työntekijäkokemukseen yritys X:ssä, nykyisen osaamisen kehittämisen mallin kuvaaminen 70-20-10 -mallin mukaisesti ja sen työntekijäkokemuksen arviointi. Lisäksi yhteiskehittämisen työpajassa ideoitiin osaamisen kehittämisen keskeisiä kehityskohtia ja sen toivottua kehitystä tulevaisuudessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää yritys X:ssä osaamisen kehittämisen mallin jatkotyöstämisessä. Lisäksi kehittämistyön prosessista voidaan ottaa mallia myös muissa asiantuntijaorganisaatioissa, joissa osaamisen kehittäminen on agendalla.
Kehittämiskysymykset olivat mikä merkitys osaamisen kehittämisellä on työntekijäkokemukseen, millainen työntekijäkokemus on osaamisen kehittämisen osalta sekä millainen osaamisen kehittämisen malli tukee parhaiten erinomaista työntekijäkokemusta.
Tietopohja sisälsi kokemuksen ja työntekijäkokemuksen käsitteiden tarkastelun, osaamisen kehittämisen ja oppimisen määritelmiä sekä osaamisen kehittämisen 70-20-10 -mallin esittelyn. Kehittämistehtävä toteutettiin palvelumuotoilun menetelmin ja muotoiluprosessina sovellettiin British Design Councilin mukaista tuplatimanttimallia. Menetelmällisinä ratkaisuina olivat haastattelut, luotain, yhteiskehittämisen työpaja sekä ratkaisun konseptointi.
Keskeisinä tuloksina oli pohdinta, millainen merkitys osaamisen kehittämisellä on työntekijäkokemukseen yritys X:ssä, nykyisen osaamisen kehittämisen mallin kuvaaminen 70-20-10 -mallin mukaisesti ja sen työntekijäkokemuksen arviointi. Lisäksi yhteiskehittämisen työpajassa ideoitiin osaamisen kehittämisen keskeisiä kehityskohtia ja sen toivottua kehitystä tulevaisuudessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää yritys X:ssä osaamisen kehittämisen mallin jatkotyöstämisessä. Lisäksi kehittämistyön prosessista voidaan ottaa mallia myös muissa asiantuntijaorganisaatioissa, joissa osaamisen kehittäminen on agendalla.