Sähkö- ja LVI-asentajien työntekijäkokemuksen erojen ymmärtäminen ja kehittäminen
Klasila, Janina (2023)
Klasila, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070424483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070424483
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia DEN Finland Oy:n sähkö- ja LVI-asentajien työntekijäkokemusta. Tavoitteena oli ymmärtää näiden kahden osaston työntekijäkokemusten erojen syitä sekä tehdä niiden pohjalta suunnitelma asentajien työntekijäkokemuksen parantamiseksi ja yhtenäistämiseksi.
Työntekijäkokemus aiheena on hyvin laaja, joten rajasin työni viitekehyksen työntekijäkokemuksen osa-alueisiin, työntekijän kokemuspolkuun, yrityskulttuuriin, sekä työntekijäymmärrykseen. Työn päätutkimusmenetelmänä oli määrällinen dokumenttianalyysi, jota täydensin laadullisella teemahaastattelulla. Haastattelun tulokset purettiin ja analysoitiin teema-alueittain.
Dokumenttianalyysista selvisi, että sähkö- ja LVI-asentajien työntekijäkokemuksen erot ovat huomattavasti kaventuneet ja tutkimuksessa keskityttiin ymmärtämään tämän ilmiön syytä, sekä sitä, miten työntekijäkokemusta voidaan vielä tästä parantaa, ylläpitää ja yhtenäistää. Teemahaastattelun tutkimustuloksista selvisi, että pohjimmaiset syyt sähkö- ja LVI-asentajien työntekijäkokemuksen nousuun tai laskuun ovat samoja tai hyvin samankaltaisia.
Suurimmaksi kehittämiskohteeksi selvisi esihenkilötyö ja sen puutteet yhteisöllisyyden rakentajana, palautteenannossa sekä viestinnässä.
Työntekijäkokemus aiheena on hyvin laaja, joten rajasin työni viitekehyksen työntekijäkokemuksen osa-alueisiin, työntekijän kokemuspolkuun, yrityskulttuuriin, sekä työntekijäymmärrykseen. Työn päätutkimusmenetelmänä oli määrällinen dokumenttianalyysi, jota täydensin laadullisella teemahaastattelulla. Haastattelun tulokset purettiin ja analysoitiin teema-alueittain.
Dokumenttianalyysista selvisi, että sähkö- ja LVI-asentajien työntekijäkokemuksen erot ovat huomattavasti kaventuneet ja tutkimuksessa keskityttiin ymmärtämään tämän ilmiön syytä, sekä sitä, miten työntekijäkokemusta voidaan vielä tästä parantaa, ylläpitää ja yhtenäistää. Teemahaastattelun tutkimustuloksista selvisi, että pohjimmaiset syyt sähkö- ja LVI-asentajien työntekijäkokemuksen nousuun tai laskuun ovat samoja tai hyvin samankaltaisia.
Suurimmaksi kehittämiskohteeksi selvisi esihenkilötyö ja sen puutteet yhteisöllisyyden rakentajana, palautteenannossa sekä viestinnässä.
