Tubettajien vaikutus teinien ostokäyttäytymiseen
Kajander, Sebastian (2023)
Kajander, Sebastian
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070824552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070824552
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitin YouTubettajien vaikutusta teinien ostokäyttäytymiseen. Minulla ei ollut toimeksiantajaa opinnäytetyössäni, mutta aion käyttää tätä opinnäytetyötä sellaisen löytämiseen tulevaisuudessa. Ensiksi opinnäytetyössäni avataan lukijalle, mikä YouTube on ja mistä YouTubettamisessa on kyse yleisellä tasolla ja mitä hyviä ja huonoja puolia siihen voi liittyä.
Teoreettisessa viitekehyksessä puhutaan myös markkinoijan näkökulmasta, mikä ostokäyttäyttyminen on ja mitkä ovat sen tekijät. Seuraavaksi selvitettiin teemahaastattelun ja SWOT-analyysin avulla, mitkä ovat YouTubettamisen salat ja miten se vaikuttaa teinien ostokäyttäyttymiseen.
Selvittämiini tutkimustuloksiini viitaten YouTubella ja sosiaalisella medialla on vaikutus teinien ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyössäni en kuitenkaan ole lähtenyt selvittämään yksityiskohtaisesti, mitkä tuotteet tai palvelut vaikuttavat teinien ostokäyttäytymiseen.
Koen, että opinnäytetyöstäni on hyötyä yrityksille, koska se kertoo, miten yritykset voisivat hyödyntää tubettamisen markkinoinnissaan ja näin ollen saada lisää asiakkaita. Kohteena tietysti nuoret. Jatkotutkimusaiheena suosittelen, mitkä tuotteet tai palvelut erityisesti vaikuttavat teinien ostokäyttäytymiseen. Toisena aiheena voisi olla muiden isojen ja nousevien sosiaalisen median alustojen vaikutus teinien ostokäyttäytymiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä puhutaan myös markkinoijan näkökulmasta, mikä ostokäyttäyttyminen on ja mitkä ovat sen tekijät. Seuraavaksi selvitettiin teemahaastattelun ja SWOT-analyysin avulla, mitkä ovat YouTubettamisen salat ja miten se vaikuttaa teinien ostokäyttäyttymiseen.
Selvittämiini tutkimustuloksiini viitaten YouTubella ja sosiaalisella medialla on vaikutus teinien ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyössäni en kuitenkaan ole lähtenyt selvittämään yksityiskohtaisesti, mitkä tuotteet tai palvelut vaikuttavat teinien ostokäyttäytymiseen.
Koen, että opinnäytetyöstäni on hyötyä yrityksille, koska se kertoo, miten yritykset voisivat hyödyntää tubettamisen markkinoinnissaan ja näin ollen saada lisää asiakkaita. Kohteena tietysti nuoret. Jatkotutkimusaiheena suosittelen, mitkä tuotteet tai palvelut erityisesti vaikuttavat teinien ostokäyttäytymiseen. Toisena aiheena voisi olla muiden isojen ja nousevien sosiaalisen median alustojen vaikutus teinien ostokäyttäytymiseen.