Varainhankinnan verkkokaupan kehittäminen WordPressillä : c:ase: Suomen Raamattuopiston Säätiö
Tallqvist, Andreas (2023)
Tallqvist, Andreas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023072424604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023072424604
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Suomen Raamattuopistolla Kauniaissa ja toimeksiantajana toimi Suomen Raamattuopiston Säätiö (SROS). Tavoitteena oli rakentaa uusi ja nykypäivän vaatimuksia vastaava varainhankinnan verkkokauppa. Vanha verkkokauppa koettiin monimutkaisena ja epäselvänä lukuisten tuotekategoriasivujen ja haastavan navigaation seurauksena, mikä aiheutti sokkeloisen kokemuksen käyttäjälle, elleivät he tienneet mitä etsiä verkkosivuilta.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautui verkkokaupan kehittämiseen ja käyttäjäkokemukseen liittyviin artikkeleihin ja tutkimuksiin. Laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä hyödynnettiin kehitystyön aineistokeruussa. Etenkin empiirinen tutkimus ja benchmarking-analyysi osoittautuivat hyödyllisiksi työkaluiksi, kun kerättiin tietoa muiden organisaatioiden ja säätiöiden verkkokauppatoiminnasta sekä Suomen Raamattuopiston Säätiön vanhan verkkokaupan kehitysmahdollisuuksista. Vanhan verkkokaupan kautta kerättyjen evästeiden avulla seurattiin eri tilastoja, kuten sivujen kävijämääriä, poistumisprosentteja sekä paljonko aikaa keskimäärin vietettiin milläkin sivulla.
Työn keskeisenä tuloksena saatiin suunniteltua ja kehitettyä uudistettu varainhankinnan verkkokauppa, joka keräsi positiivista palautetta käyttäjiltä. Käyttöliittymän parantaminen ja selkeyttäminen vaikuttivat merkittävästi käyttäjäkokemukseen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että Suomen Raamattuopiston Säätiö on onnistunut tavoitteissaan uuden varainhankinnan verkkokaupan kannalta.
Jatkotutkimusmahdollisuuksina Suomen Raamattuopiston Säätiö voi tarkastella käyttäjien ostoskäyttäytymistä verkkokaupassa, tutkia verkkokaupan vaikutusta säätiön varainhakintaan ja kehittää uusia toiminnallisuuksia palautteen pohjalta, jotka edelleen parantavat käyttäjäkokemusta.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautui verkkokaupan kehittämiseen ja käyttäjäkokemukseen liittyviin artikkeleihin ja tutkimuksiin. Laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä hyödynnettiin kehitystyön aineistokeruussa. Etenkin empiirinen tutkimus ja benchmarking-analyysi osoittautuivat hyödyllisiksi työkaluiksi, kun kerättiin tietoa muiden organisaatioiden ja säätiöiden verkkokauppatoiminnasta sekä Suomen Raamattuopiston Säätiön vanhan verkkokaupan kehitysmahdollisuuksista. Vanhan verkkokaupan kautta kerättyjen evästeiden avulla seurattiin eri tilastoja, kuten sivujen kävijämääriä, poistumisprosentteja sekä paljonko aikaa keskimäärin vietettiin milläkin sivulla.
Työn keskeisenä tuloksena saatiin suunniteltua ja kehitettyä uudistettu varainhankinnan verkkokauppa, joka keräsi positiivista palautetta käyttäjiltä. Käyttöliittymän parantaminen ja selkeyttäminen vaikuttivat merkittävästi käyttäjäkokemukseen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että Suomen Raamattuopiston Säätiö on onnistunut tavoitteissaan uuden varainhankinnan verkkokaupan kannalta.
Jatkotutkimusmahdollisuuksina Suomen Raamattuopiston Säätiö voi tarkastella käyttäjien ostoskäyttäytymistä verkkokaupassa, tutkia verkkokaupan vaikutusta säätiön varainhakintaan ja kehittää uusia toiminnallisuuksia palautteen pohjalta, jotka edelleen parantavat käyttäjäkokemusta.