Samassa digiveneessä : Digiosallisuuden arkirealismia ja ratkaisuja työllistymisen edistämisessä
Editoija
Mattila, Liisa
Alaverdyan, Aino
Hilli-Harju, Tanja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-700-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-700-9
Tiivistelmä
Tämän julkaisun artikkelit käsittelevät pitkään työttöminä olevien työikäisten nuorten ja aikuisten digiosallisuuden yhdenvertaista toteutumista Euroopan johtavassa digiyhteiskunnassa Suomessa. Julkaisu haastaa pohtimaan: olemmeko me kaikki samassa digiveneessä ja millä keinoilla digiosallisuutta tulisi edistää.
Julkaisun avulla halutaan lisätä ymmärrystä pitkään työttömänä olevien työikäisten nuorten ja aikuisten digitaitojen ja -osallisuuden tilanteisiin ja kokemuksiin sekä esittää keskeisiä huomioitavia tekijöitä heidän digiosallisuutensa edistämisessä. Digiosallisuutta tarkastellaan digitalisoituneen asioinnin, työnhaun ja työn tekemisen sekä arjen näkökulmista. Digitaalisten palveluiden ja sivustojen kognitiivinen saavutettavuus ja sen edistäminen nostetaan esille keskeisenä tekijänä ja yhdenvertaisen digiyhteiskunnan edellytyksenä samoin kuin osaamattomuuden salliva asenneilmapiiri.
Julkaisu on tuotettu osana Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa DigiosaaVa – Digitaalista osaamista ja digiosallisuutta valmennuksen keinoin -hanketta (1.10.2021–31.8.2023). Hanke rahoitettiin REACT-EU-välineestä osana unionin Covid-19 -pandemian johdosta toteuttamia toimia. Hankkeen tavoitteena on ollut edistää pitkäaikaistyöttömien nuorten ja aikuisten digiosallisuutta vahvistamalla digitaitoja ja niihin liittyvää pystyvyyden kokemusta, kiinnittäen erityistä huomiota digitaalisessa asioinnissa ja toiminnassa digitaitojen oppimisen esteisiin ja digitaalisten palveluiden saavutettavuuteen. Tavoitteena oli myös vahvistaa valmentajien ja ohjaajien digitaalista ohjausosaamista sekä kehittää materiaalipankki ja käsikirja ohjaustyön tueksi.
Julkaisu sisältää kolme teemaa. Ensimmäinen teema käsittelee DigiosaaVa-hankkeen aikana kehitettyä digiryhmävalmennusmallia määritellen sen kehittämiseen liittyviä taustoja sekä voimavaralähtöistä digituen tarjoamista. Esitetty digivalmennusmalli soveltuu erityisesti digitaalisuuteen tutustuvien ja aloittelevien käyttäjien digitaitojen ja pystyvyyden kokemuksen vahvistamiseen.
Toisessa teemassa kuvataan työikäisten työttömien ja pitkäaikaistyöttömien digituen tarpeita ja heidän kohtaamia digikuiluja sekä esitetään eri ohjauksen ja tuen lähestymistapoja näiden digikuilujen ylittämiseksi. Julkaisun kolmannessa teemassa käsitellään digiosallisuuden edistämiseen kehitettyjä malleja digituen ja digitaalisten palveluiden helppokäyttöisyyden osalta. Lisäksi artikkeleissa kuvataan digiosallisuuden ja oppimisen esteitä sekä toimivia digiohjauksen käytänteitä.
Julkaisu on suunnattu ensisijaisesti digiohjauksen ja -valmennuksen parissa toimiville ammattilaisille, johtajille, opiskelijoille ja asiakkaille.
Julkaisun avulla halutaan lisätä ymmärrystä pitkään työttömänä olevien työikäisten nuorten ja aikuisten digitaitojen ja -osallisuuden tilanteisiin ja kokemuksiin sekä esittää keskeisiä huomioitavia tekijöitä heidän digiosallisuutensa edistämisessä. Digiosallisuutta tarkastellaan digitalisoituneen asioinnin, työnhaun ja työn tekemisen sekä arjen näkökulmista. Digitaalisten palveluiden ja sivustojen kognitiivinen saavutettavuus ja sen edistäminen nostetaan esille keskeisenä tekijänä ja yhdenvertaisen digiyhteiskunnan edellytyksenä samoin kuin osaamattomuuden salliva asenneilmapiiri.
Julkaisu on tuotettu osana Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa DigiosaaVa – Digitaalista osaamista ja digiosallisuutta valmennuksen keinoin -hanketta (1.10.2021–31.8.2023). Hanke rahoitettiin REACT-EU-välineestä osana unionin Covid-19 -pandemian johdosta toteuttamia toimia. Hankkeen tavoitteena on ollut edistää pitkäaikaistyöttömien nuorten ja aikuisten digiosallisuutta vahvistamalla digitaitoja ja niihin liittyvää pystyvyyden kokemusta, kiinnittäen erityistä huomiota digitaalisessa asioinnissa ja toiminnassa digitaitojen oppimisen esteisiin ja digitaalisten palveluiden saavutettavuuteen. Tavoitteena oli myös vahvistaa valmentajien ja ohjaajien digitaalista ohjausosaamista sekä kehittää materiaalipankki ja käsikirja ohjaustyön tueksi.
Julkaisu sisältää kolme teemaa. Ensimmäinen teema käsittelee DigiosaaVa-hankkeen aikana kehitettyä digiryhmävalmennusmallia määritellen sen kehittämiseen liittyviä taustoja sekä voimavaralähtöistä digituen tarjoamista. Esitetty digivalmennusmalli soveltuu erityisesti digitaalisuuteen tutustuvien ja aloittelevien käyttäjien digitaitojen ja pystyvyyden kokemuksen vahvistamiseen.
Toisessa teemassa kuvataan työikäisten työttömien ja pitkäaikaistyöttömien digituen tarpeita ja heidän kohtaamia digikuiluja sekä esitetään eri ohjauksen ja tuen lähestymistapoja näiden digikuilujen ylittämiseksi. Julkaisun kolmannessa teemassa käsitellään digiosallisuuden edistämiseen kehitettyjä malleja digituen ja digitaalisten palveluiden helppokäyttöisyyden osalta. Lisäksi artikkeleissa kuvataan digiosallisuuden ja oppimisen esteitä sekä toimivia digiohjauksen käytänteitä.
Julkaisu on suunnattu ensisijaisesti digiohjauksen ja -valmennuksen parissa toimiville ammattilaisille, johtajille, opiskelijoille ja asiakkaille.