Osallisuuspedagogiikkaan perustuvien ja luovien menetelmien kansio nuorten ohjaamiseen
Nykänen, Kati (2023)
Nykänen, Kati
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081124701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081124701
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kokeilla ja kehittää nuorten aikuisten ohjaamiseen itse tuntoa vahvistavia ja osallisuuta lisääviä menetelmiä, joita Vamoksen ohjaajat voivat hyödyntää työssään. Menetelmät olivat luovia ja osallisuuspedagogiikkaan perustuvia. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota menetelmäkansio Vamoksen ohjaajien käyttöön ja sovellettavaksi.
Opinnäytetyön toteutus oli toiminnallinen opinnäytetyö, jota ohjaavana mallina oli kon struktivistinen malli. Opinnäytetyö toteutettiin Kuopion Vamoksen nuorien ja ohjaajien kanssa yhteistyössä. Menetelmiä kokeiltiin viidellä toimintakerralla. Opinnäytetyössä käytettiin osallistuvaa havainnointia, osallistavia ja yhteistoiminnallisia menetelmiä. Ha vainnoinnilla saatua tietoa täydensi nuorilta ja ohjaajilta saadut palautteet ja dialogiset keskustelut. Menetelmien soveltuvuus perustui näiden tietojen yhdistelyyn.
Tuotoksena syntyi nuorten osallisuutta lisäävä ja itsetuntoa vahvistava menetelmäkansio Vamoksen ohjaajien käyttöön ja sovellettavaksi. Menetelmät lisäävät ryhmän toimivuutta ja vuorovaikutusta, sekä lisää nuorten osallisuutta. Menetelmät toimivat hyvin nuorille tiedon ja ymmärryksen lisäämiseksi itsetunnosta, ja jossain määrin itsetuntoa vahvistaen. Mahdollisuus antaa palautetta on tärkeää nuorten osallisuuden lisäämisessä.
Opinnäytetyön toteutus oli toiminnallinen opinnäytetyö, jota ohjaavana mallina oli kon struktivistinen malli. Opinnäytetyö toteutettiin Kuopion Vamoksen nuorien ja ohjaajien kanssa yhteistyössä. Menetelmiä kokeiltiin viidellä toimintakerralla. Opinnäytetyössä käytettiin osallistuvaa havainnointia, osallistavia ja yhteistoiminnallisia menetelmiä. Ha vainnoinnilla saatua tietoa täydensi nuorilta ja ohjaajilta saadut palautteet ja dialogiset keskustelut. Menetelmien soveltuvuus perustui näiden tietojen yhdistelyyn.
Tuotoksena syntyi nuorten osallisuutta lisäävä ja itsetuntoa vahvistava menetelmäkansio Vamoksen ohjaajien käyttöön ja sovellettavaksi. Menetelmät lisäävät ryhmän toimivuutta ja vuorovaikutusta, sekä lisää nuorten osallisuutta. Menetelmät toimivat hyvin nuorille tiedon ja ymmärryksen lisäämiseksi itsetunnosta, ja jossain määrin itsetuntoa vahvistaen. Mahdollisuus antaa palautetta on tärkeää nuorten osallisuuden lisäämisessä.