Palvelupolun tarinallistaminen kilpailuetuna
Aro, Jenna-Juulia (2023)
Aro, Jenna-Juulia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081124702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081124702
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koskee ravintolaa, jossa on herätty siihen, että ravintola tarvitsee uudenlaista kilpailuetua menestyäkseen. Hyvä tuote tai palvelu eivät riitä nykytilanteessa, kun asiakkaat janoavat kaikilla aisteilla koettavia elämyksiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kannattaako kohderavintolan hyödyntää palvelupolun tarinallistamista kilpailuetuna.
Opinnäytetyöllä pyrittiin saamaan vastaus seuraaviin kysymyksiin: Saako ravintola palvelupolun tarinallistamisesta kilpailuetua? Miksi kohderavintolan kannattaisi käyttää tarinallistamista kilpailuetuna? Tutkimuksella pyritään saamaan lisää tietoa siitä, kannattaako ravintolan hyödyntää tarinallistamista uudenlaisen kilpailuedun tavoittelussa. Tutkimuksen teoreettisessa näkökulmassa on mukana tarinallistaminen, palvelupolku sekä palvelumuotoilu. Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksessa on käytetty apuna kyselyä, joka pidettiin kohderavintolassa yhtenä erillisenä teemapäivänä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohderavintolan kannattaisi käyttää tarinallistamista palvelupolulla. Tutkimuksen perusteella ravintola voi saada palvelupolun tarinallistamisesta uudenlaista kilpailuetua ja erottua kilpailijoista. Tarinallistamisen avulla kohderavintola voisi houkutella uusia asiakkaita sekä tarjota elämyksellisempää lounasta asiakkaille ja näin ollen sitouttaa heitä kohderavintolaan. Tutkimuksentulosten avulla kohderavintola voisi kehittää toimintaansa.
Opinnäytetyöllä pyrittiin saamaan vastaus seuraaviin kysymyksiin: Saako ravintola palvelupolun tarinallistamisesta kilpailuetua? Miksi kohderavintolan kannattaisi käyttää tarinallistamista kilpailuetuna? Tutkimuksella pyritään saamaan lisää tietoa siitä, kannattaako ravintolan hyödyntää tarinallistamista uudenlaisen kilpailuedun tavoittelussa. Tutkimuksen teoreettisessa näkökulmassa on mukana tarinallistaminen, palvelupolku sekä palvelumuotoilu. Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksessa on käytetty apuna kyselyä, joka pidettiin kohderavintolassa yhtenä erillisenä teemapäivänä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohderavintolan kannattaisi käyttää tarinallistamista palvelupolulla. Tutkimuksen perusteella ravintola voi saada palvelupolun tarinallistamisesta uudenlaista kilpailuetua ja erottua kilpailijoista. Tarinallistamisen avulla kohderavintola voisi houkutella uusia asiakkaita sekä tarjota elämyksellisempää lounasta asiakkaille ja näin ollen sitouttaa heitä kohderavintolaan. Tutkimuksentulosten avulla kohderavintola voisi kehittää toimintaansa.