Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilöstön sitoutumisen tukeminen organisaation strategisilla toimilla

Huuskonen, Elina (2023)

 
Avaa tiedosto
Huuskonen_Elina.pdf (3.258Mt)
Lataukset: 


Huuskonen, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081724809
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää strategisia toimia, joilla yritys saisi tuettua työntekijöiden sitoutumista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yrityksen strategisia toimia, jotta henkilöstösitoutuminen parantuisi. Hyödyn saajana oli Eezy Henkilöstöpalveluiden Eteläinen yksikkö. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset koskivat strategisia toimia, joilla voidaan parantaa työntekijöiden sitoutumista sekä sitoutumiseen / sitoutumattomuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen aineisto muodostui lähteneiden työntekijöiden haastatteluista.

Kehittämistehtävänä toteutettiin yhteiskehittämisen työpaja, johon osallistui neljä johtoasemassa olevaa henkilöä. Työpaja suunniteltiin haastattelujen tulosten pohjalta. Työpajan aiheena oli johtamisen ja esihenkilötyön kehittäminen.

Opinnäytetyön tietoperusta koostui työntekijäkokemukseen, työntekijöiden organisaatio-sitoutumiseen sekä organisaation strategisiin toimiin työntekijöiden sitoutumisen tukemiseksi liittyvästä kirjallisuudesta. Teoriapohjassa käsiteltiin myös työlainsäädäntöön liittyviä keskeisiä lakeja. Tutkimus- ja kehittämismenetelmien teoriaosuudessa käsiteltiin palvelumuotoilua, kvalitatiivista tutkimusta, teemahaastatteluja sekä yhteiskehittämisen työpajoja.

Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun tuplatimanttia, jonka kautta jäsenneltiin tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin teemahaastatteluja, jotka analysoitiin sisällönanalyysilla. Kehittämismenetelmänä käytettiin yhteiskehittämisen työpajaa.

Haastatteluiden tulokset liittyivät lähtöpäätökseen vaikuttaneisiin kokemuksiin. Esille nousivat johtamisen ja esihenkilötyön haasteet. Kehittämistehtävän tuotos oli tiekartta johtamisen ja esihenkilötyön kehittämiseksi sekä Hyvä johtaminen ja sen tukeminen -posteri.

Opinnäytetyön johtopäätökset liittyivät työntekijäkokemuksen huomioimiseen organisaatiossa, työhyvinvoinnin liittämiseen osaksi strategiantyötä, työhyvinvointipääoman vaikutukseen organisaation suorituskyvyssä ja lähijohtamiseen organisaation keskeisenä voimavarana. Kehittämisehdotukset liittyivät työntekijäkokemuksen huomionottamiseen, esihenkilöiden tukemiseen sekä esihenkilöiden työkirjan konkreettisuuteen ja ajan tasalla pitämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste