Opiskelijoiden kokemuksia opintoneuvojan työstä
Forsell, Sara; Kolehmainen, Arttu (2023)
Forsell, Sara
Kolehmainen, Arttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082324903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082324903
Tiivistelmä
Asiakasosallisuus on keskeinen asia palvelujen kehittämisessä. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli kerätä kokemustietoa Ammattiopisto Luovissa opiskelevilta opiskelijoilta ja hyödyntää sitä opiskelijan ohjauksen kehittämisessä. Opinnäytetyömme tavoitteena oli saada Ammattiopisto Luovissa toimiville opintoneuvojille ja esihenkilöstölle tietoa ja kehittämisideoita, kuinka Ammattiopisto Luovissa opiskelevat opiskelijat kokevat opintoneuvojalta saadun nuoruuteen liittyvän ohjauksen.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelimme opinnäytetyöhömme seitsemää Ammattiopisto Luovissa opiskelevaa opiskelijaa. Saatu aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan nuoruuteen liittyvää ohjausta oli saatu sosiaalisiin suhteisiin, itsenäistymiseen ja opiskelukyvyn tukemiseen. Tulosten perusteella opiskelijat kokivat osallisuuden toteutuneen opintoneuvojan tapaamisilla. Tärkeänä asiana koettiin, että opintoneuvoja on empaattinen, asiallinen, luotettava ja uskaltaa auttaa. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta oli toteutettu opiskelijalähtöisesti, monialaisena yhteistyönä, moniammatillisesti sekä yksilöohjauksena. Opiskelijat toivoivat enemmän ohjausta ja neuvontaa taloudenhallintaan. Lisäksi opiskelijat toivoivat, että opintoneuvojalla olisi mahdollisuus päästä useammin osallistumaan oppitunneille. Jatkokehittämisideana opiskelijoille voisi luoda esimerkiksi materiaalin tai oppaan nuoren opiskelijan taloudenhallintaan.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelimme opinnäytetyöhömme seitsemää Ammattiopisto Luovissa opiskelevaa opiskelijaa. Saatu aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan nuoruuteen liittyvää ohjausta oli saatu sosiaalisiin suhteisiin, itsenäistymiseen ja opiskelukyvyn tukemiseen. Tulosten perusteella opiskelijat kokivat osallisuuden toteutuneen opintoneuvojan tapaamisilla. Tärkeänä asiana koettiin, että opintoneuvoja on empaattinen, asiallinen, luotettava ja uskaltaa auttaa. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta oli toteutettu opiskelijalähtöisesti, monialaisena yhteistyönä, moniammatillisesti sekä yksilöohjauksena. Opiskelijat toivoivat enemmän ohjausta ja neuvontaa taloudenhallintaan. Lisäksi opiskelijat toivoivat, että opintoneuvojalla olisi mahdollisuus päästä useammin osallistumaan oppitunneille. Jatkokehittämisideana opiskelijoille voisi luoda esimerkiksi materiaalin tai oppaan nuoren opiskelijan taloudenhallintaan.