Tietojohtaminen suoratoistopalvelun myyntistrategian välineenä
Mutanen, Tuure (2023)
Mutanen, Tuure
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082424921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082424921
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Elisa Oyj:lle, joka on tieto- ja viestintäteknologian alalla toimiva suomalainen pörssiyritys. Opinnäytetyössä tarkastellaan Elisan viihtymisen liiketoiminta-alueen tuotevalikoimaan kuuluvaa yhteisomisteista suoratoistopalvelua. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää tiedolla johtamisen keinoin, miten Elisan eri myyntikanavat eroavat toisistaan suoratoistopalvelun myynnin osalta ja millainen myyntipotentiaali kanavilla on. Opinnäytetyön tehtävänä on tuottaa ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi ja strategiatyön tueksi Elisan viihtymisen liiketoimintayksikön käyttöön.
Tiedolla johtamisen käsite ja mallit ovat keskeisiä opinnäytetyön viitekehyksessä. Tiedolla johtamisen lisäksi kirjallisuuskatsauksessa avataan asiakasymmärrystä ja myyntistrategian laatimista. Opinnäytetyön prosessi mukailee tiedolla johtamisen prosessimallia. Prosessin vaiheet ovat tavoitteen määrittely, tarvittavan tiedon kartoittaminen, tiedonkeruu, analyysi, tiedon visualisointi ja johtopäätösten muodostaminen. Tiedolla johtamista on sovellettu opinnäytetyössä siten, että yrityksen raportointijärjestelmistä kerättyä dataa ja myyntiorganisaatiossa työskentelevien henkilöiden kokemuksia on käytetty tunnistamaan myyntikanaviin liittyvä potentiaali ja poikkeamat.
Opinnäytetyön tuotoksena on myynnin johtamisen käyttöön suunnattu luokiteltu ja visuaaliseen muotoon jalostettu raportti. Opinnäytetyön johtopäätöksinä on muodostettu kehitysehdotuksia suoratoistopalvelun käyttöönoton parantamiseen, henkilöstön osaamisen kehittämiseen, palvelun elinkaarta tukeviin kampanjavalintoihin, tiedon saatavuuden helpottamiseen sekä asiakaskohtaamisen laadun parantamiseen. Liikesalaisuuksia koskevat tiedot on poistettu julkisesta opinnäytetyöstä.
Tiedolla johtamisen käsite ja mallit ovat keskeisiä opinnäytetyön viitekehyksessä. Tiedolla johtamisen lisäksi kirjallisuuskatsauksessa avataan asiakasymmärrystä ja myyntistrategian laatimista. Opinnäytetyön prosessi mukailee tiedolla johtamisen prosessimallia. Prosessin vaiheet ovat tavoitteen määrittely, tarvittavan tiedon kartoittaminen, tiedonkeruu, analyysi, tiedon visualisointi ja johtopäätösten muodostaminen. Tiedolla johtamista on sovellettu opinnäytetyössä siten, että yrityksen raportointijärjestelmistä kerättyä dataa ja myyntiorganisaatiossa työskentelevien henkilöiden kokemuksia on käytetty tunnistamaan myyntikanaviin liittyvä potentiaali ja poikkeamat.
Opinnäytetyön tuotoksena on myynnin johtamisen käyttöön suunnattu luokiteltu ja visuaaliseen muotoon jalostettu raportti. Opinnäytetyön johtopäätöksinä on muodostettu kehitysehdotuksia suoratoistopalvelun käyttöönoton parantamiseen, henkilöstön osaamisen kehittämiseen, palvelun elinkaarta tukeviin kampanjavalintoihin, tiedon saatavuuden helpottamiseen sekä asiakaskohtaamisen laadun parantamiseen. Liikesalaisuuksia koskevat tiedot on poistettu julkisesta opinnäytetyöstä.