Asiakastutkimus Jyrkilä Oy:lle
Loippo, Teemu (2014)
Loippo, Teemu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092314158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092314158
Tiivistelmä
Jyrkilä Oy on perinteikäs linja-autoyritys Kotkassa, joka tarjoaa linjaliikenteen lisäksi sekä tilausajoja että valmismatkoja. Jyrkilällä on jo vakiintunut asiakaskunta, joka matkustaa tietynlaisilla matkoilla säännöllisesti, mutta toiminnan jatkuvuuden säilymiseksi tulee myös katsoa tulevaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli rakentaa Jyrkilä Oy:lle asiakasprofiili sekä selvittää, millaisia matkoja asiakkaat haluavat jatkossa Jyrkilän järjestävän ja minkälaiset käytännön seikat tuntuvat asiakkaasta helpoimmilta. Järjestäessään toivottuja matkoja Jyrkilä parantaa sekä myyntikatettaan että asiakastyytyväisyyttään.
Tutkimus tehtiin web-kyselynä SurveyMonkey-palvelun kautta. Kontaktit asiakkaisiin saatiin sähköpostimarkkinoinnin ja sosiaalisen median kautta. Sähköpostitse tutkimus tavoitti 807 sähköpostiosoitetta ja noin 500 henkeä sosiaalisessa mediassa, ja kyselyyn vastasi 165 henkeä, joista suurin osa oli yksityishenkilöitä, mutta mukana oli myös yritys- sekä yhdistysasiakkaita.
Jyrkilän yksityisasiakkaista suurin osa on aikuisia, yli 30-vuotiaita ja pääosin naisia. Monet asiakkaista ovat melko korkeasti koulutettuja. Nämä tulokset voivat olla osasyy sille, että esimerkiksi teatterimatkat ovat niin suosittuja kohteita Jyrkilällä. Saatujen tutkimustulosten avulla Jyrkilä Oy voi tuottaa enemmän asiakkaita kiinnostavia palvelupaketteja ja suunnata markkinointiaan oikeisiin kanaviin.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli rakentaa Jyrkilä Oy:lle asiakasprofiili sekä selvittää, millaisia matkoja asiakkaat haluavat jatkossa Jyrkilän järjestävän ja minkälaiset käytännön seikat tuntuvat asiakkaasta helpoimmilta. Järjestäessään toivottuja matkoja Jyrkilä parantaa sekä myyntikatettaan että asiakastyytyväisyyttään.
Tutkimus tehtiin web-kyselynä SurveyMonkey-palvelun kautta. Kontaktit asiakkaisiin saatiin sähköpostimarkkinoinnin ja sosiaalisen median kautta. Sähköpostitse tutkimus tavoitti 807 sähköpostiosoitetta ja noin 500 henkeä sosiaalisessa mediassa, ja kyselyyn vastasi 165 henkeä, joista suurin osa oli yksityishenkilöitä, mutta mukana oli myös yritys- sekä yhdistysasiakkaita.
Jyrkilän yksityisasiakkaista suurin osa on aikuisia, yli 30-vuotiaita ja pääosin naisia. Monet asiakkaista ovat melko korkeasti koulutettuja. Nämä tulokset voivat olla osasyy sille, että esimerkiksi teatterimatkat ovat niin suosittuja kohteita Jyrkilällä. Saatujen tutkimustulosten avulla Jyrkilä Oy voi tuottaa enemmän asiakkaita kiinnostavia palvelupaketteja ja suunnata markkinointiaan oikeisiin kanaviin.