In-store customer experience : Store environment and assortment perspective
Martinoff, Sanna (2013)
Martinoff, Sanna
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125144
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakaskokemuksia sekä niiden hallintaa vaatteiden vähittäiskaupan näkökulmasta. Lähemmässä tarkastelussa oli hallitsevien myymäläympäristö- ja tuotevalikoimaelementtien vaikutus asiakkaiden in-storeostokokemuksiin. Tutkimuksen päätavoitteena olikin saada selville, mitä elementtejä asiakkaat pitävät tärkeinä ja kuinka hyvin myymälä on onnistunut niiden tarjoamisessa. Tavoitteena oli siis mitata asiakkaiden in-store-kokemuksia ja täten saada selville myymäläympäristön ja tuotevalikoiman kehitysmahdollisuudet.
Tutkimus suoritettiin case-tutkimuksena ruotsalaisen kauppaketju JC Jeans Companyn Kokkolan myyntipisteelle. Empiirinen tutkimus suoritettiin asiakaskyselyllä, jotta asiakkaiden kokemuksista ja käsityksistä oli mahdollista saada perusteellinen ymmärrys.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakaskokemukset olivat johdonmukaisesti positiivisia. Kyselyyn vastanneet olivat tyytyväisiä kokemuksiinsa JC Jeans Companystä. Erityisen negatiivisia kokemuksia ei tullut lainkaan esille. Muutamia heikkouksia myymäläympäristössä ja tuotevalikoimassa kuitenkin havaittiin. Tutkimuksen avulla JC Kokkola sai kattavan ja ensiarvoisen kuvauksen asiakkaidensa kokemuksista. Tutkimuksen tuottama tieto auttaa menestyksekkäässä asiakaskokemuksien hallinnassa ja täten yrityksen toimintojen parantamisessa, joka puolestaan mahdollistaa selviytymisen yhä vaativammassa vähittäiskaupan ympäristössä.
Tutkimus suoritettiin case-tutkimuksena ruotsalaisen kauppaketju JC Jeans Companyn Kokkolan myyntipisteelle. Empiirinen tutkimus suoritettiin asiakaskyselyllä, jotta asiakkaiden kokemuksista ja käsityksistä oli mahdollista saada perusteellinen ymmärrys.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakaskokemukset olivat johdonmukaisesti positiivisia. Kyselyyn vastanneet olivat tyytyväisiä kokemuksiinsa JC Jeans Companystä. Erityisen negatiivisia kokemuksia ei tullut lainkaan esille. Muutamia heikkouksia myymäläympäristössä ja tuotevalikoimassa kuitenkin havaittiin. Tutkimuksen avulla JC Kokkola sai kattavan ja ensiarvoisen kuvauksen asiakkaidensa kokemuksista. Tutkimuksen tuottama tieto auttaa menestyksekkäässä asiakaskokemuksien hallinnassa ja täten yrityksen toimintojen parantamisessa, joka puolestaan mahdollistaa selviytymisen yhä vaativammassa vähittäiskaupan ympäristössä.