Intranet asiakaspalvelukeskuksessa : Case LähiTapiola
Wentus, Camilla (2013)
Wentus, Camilla
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125158
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään Intranetin toimivuus sisäisen viestinnän työkaluna LähiTapiola Asiakaspalvelukeskuksessa. Toimivuutta oli tarpeen tutkia koska sivustot oli juuri uusittu ja sisältöä oli huomattavasti enempi kuin mitä edellisessä versiossa oli. Työssä selvitetään myös yleisesti sisäisen viestinnän toimivuus kohdeyrityksessä. Tarvetta tutkimukselle oli koska kohdeyrityksen käytössä oli useita eri viestintäkanavia. Teoriaosuudessa selvitetään mitä sisäinen viestintä on. Sisäinen viestintä on organisaation sisällä tapahtuvaa tiedonsiirtoa, joka kulkee sekä johdolta alas mutta myös päinvastaiseen suuntaan. Osuudessa syvennytän myös sisäisen viestinnän kanaviin sekä sisäiseen verkkoviestintään. Työn empiirinen osuus koostuu lomakekyselystä johon osallistui kaikki kolme Asiakaspalvelukeskuksen yksikköä. Tutkimuksen pohjana käytettiin professori Osmo A. Wiion kehittämää teoriaa kanava- ja tietovajeesta. Kanavavaje teorian avulla selvitetään mistä tietoa saa ja mistä sitä haluaisi saada. Tietovaje teorian avulla selvitetään mitä tietoa saadaan ja mitä tietoa haluaisi saada enemmän. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta että henkilöstö ei ole kovinkaan tyytyväistä Intranetin toimivuuteen ja käytännöllisyyteen. Saatujen tuloksien perusteella voidaan myös todeta että Asiakaspalvelukeskuksen henkilökunta on melko tyytyväistä kohdeyrityksen sisäiseen viestintään. Sisäistä viestintää tulisi tutkimuksen perusteella tehostaa sekä panostaa myös viestinnän laatuun. Myös henkilökohtaiseen viestintään kohdeyrityksessä tulisi panostaa enemmän.