Tiivistämön nuorten tapahtumien kehittäminen
Dufva, Emmi (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025136
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia helsinkiläisten 15–21-vuotiaiden nuorten tapahtumissa käymistä. Tarkoituksena on tuottaa toimeksiantaja Tiivistämölle ajankohtaista dataa nuorten toiveista tapahtumia kohtaan. Tiivistämö sijaitsee Helsingin Suvilahdessa, jonne kulttuurikeskus Glorian sekä Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden tapahtumayksikön toiminta siirtyivät vuonna 2019.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutustutaan nuoruuteen yhtenä elämän ajan jaksona, tapahtuman järjestämiseen sekä turvallisuuteen. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä kyselytutkimusta ja benchmarkingia.
Nuoria tutkiessa on tärkeää, että nuori ymmärtää mistä on kyse ja että hän voi tutkimuksen missä tahansa vaiheessa keskeyttää. Tässä opinnäytetyössä nuorille tehtiin kysely, jossa ei ollut henkilökohtaisia tai muita huoltajan suostumuksen vaatimia kysymyksiä. Kysely oli anonyymi, eikä siinä ollut kysymyksiä, joista vastaajan olisi voinut tunnistaa. Kyselyyn vastasi 30 nuorta, joista suurin osa saa tietää erilaisista tapahtumista sosiaalisen median kautta. Tapahtuma lipun hinnaksi toivottiin 5–20 euroa, mutta ilmaistapahtumat olivat nuorille tärkeitä. Nuoret käyvät artistien keikoilla ja festareilla kavereidensa kanssa vähintään kerran vuodessa. Tapahtuma-alan yritysten ohjelmakalentereita tutkiessa huomattiin, että kun taustalla on jokin suurempi vaikuttaja, kuten yhdistys tai kaupunki, on ikärajattomia tapahtumia helpompi järjestää. Tällöin taloudellinen riski jakaantuu tasaisemmin kuin yksityisellä toimijalla.
Nuorten kulttuuri on alati muuttuvaa, ja on tärkeää pysyä trendeissä mukana. Monipuolinen ohjelmisto ja nousevien esiintyjien huomaaminen eri genreissä voi kasvattaa kävijäkuntaa. Nuorilta kysyminen on helpoin tapa saada tietää, mikä nuoria kiinnostaa sillä hetkellä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutustutaan nuoruuteen yhtenä elämän ajan jaksona, tapahtuman järjestämiseen sekä turvallisuuteen. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä kyselytutkimusta ja benchmarkingia.
Nuoria tutkiessa on tärkeää, että nuori ymmärtää mistä on kyse ja että hän voi tutkimuksen missä tahansa vaiheessa keskeyttää. Tässä opinnäytetyössä nuorille tehtiin kysely, jossa ei ollut henkilökohtaisia tai muita huoltajan suostumuksen vaatimia kysymyksiä. Kysely oli anonyymi, eikä siinä ollut kysymyksiä, joista vastaajan olisi voinut tunnistaa. Kyselyyn vastasi 30 nuorta, joista suurin osa saa tietää erilaisista tapahtumista sosiaalisen median kautta. Tapahtuma lipun hinnaksi toivottiin 5–20 euroa, mutta ilmaistapahtumat olivat nuorille tärkeitä. Nuoret käyvät artistien keikoilla ja festareilla kavereidensa kanssa vähintään kerran vuodessa. Tapahtuma-alan yritysten ohjelmakalentereita tutkiessa huomattiin, että kun taustalla on jokin suurempi vaikuttaja, kuten yhdistys tai kaupunki, on ikärajattomia tapahtumia helpompi järjestää. Tällöin taloudellinen riski jakaantuu tasaisemmin kuin yksityisellä toimijalla.
Nuorten kulttuuri on alati muuttuvaa, ja on tärkeää pysyä trendeissä mukana. Monipuolinen ohjelmisto ja nousevien esiintyjien huomaaminen eri genreissä voi kasvattaa kävijäkuntaa. Nuorilta kysyminen on helpoin tapa saada tietää, mikä nuoria kiinnostaa sillä hetkellä.