Opiskelijalähtöinen Canvas-työtila liiketalouden verkko-opiskelijoille
Karlsson, Camilla (2023)
Karlsson, Camilla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125202
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli hankkia syvällinen opiskelijaymmärrys oppimisprosessista Laurea-ammattikorkeakoulun liiketalouden (AMK) verkko-opiskelijoiden käyttämästä Canvas-oppimisympäristöstä. Opinnäytetyöni toimeksiantajana oli Laurea-ammattikorkeakoulu ja syvällisen opiskelijaymmärryksen lisäksi tavoitteena oli tuottaa kehitysehdotuksia Canvas-oppimisympäristön kehittämiseksi. Tietoperustassa kerrottiin verkko-opiskelusta niin yleisesti, kuin Laurea-ammattikorkeakoulussa sekä Laurea-ammattikorkeakoulun käytössä olevasta Canvas-oppimisympäristöstä. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin oppimistyylejä sekä asiakaskokemusta ja -ymmärrystä.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa yhdistyi määrällinen ja laadullinen tutkimusote. Tutkimuksen määrällisen aineiston analyysimenetelmänä käytettiin tilastollisia analyysimenetelmiä ja laadullisen aineiston analyysimenetelmänä sisällönanalyysiä. Tutkimus tehtiin joulukuussa 2022. Tutkimusta varten kerättiin aineisto verkossa olleen kyselylomakkeen avulla, josta lähetettiin linkki kaikille Laurea-ammattikorkeakoulun nykyisille liiketalouden (AMK) verkko-opiskelijoille. Kysely sisälsi strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä ja kyselyyn vastaaminen oli anonyymia. Kyselyyn vastasi 69 opiskelijaa, mutta osa vastaajista ei vastannut jokaiseen kysymykseen.
Keskeisimpinä tuloksina tutkimustuloksista ilmeni, että Canvas-oppimisalustaa pidettiin hyvänä ja helppokäyttöisenä alustana, mutta opettajien rakentamien Canvas-oppimisympäristöjen koettiin olevan tällä hetkellä hyvin erilaatuisia, sekavia rakenteiltaan ja sisältävän usein vanhaa sekä virheellistä tietoa. Tärkeimpänä kehitysehdotuksena ehdotettiin opettajille suunnattua ohjekirjaa, joka sisältäisi muun muassa yhteiset toimintatavat Canvas-oppimisympäristön käyttöön ja mallipohjan kurssirakenteeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa yhdistyi määrällinen ja laadullinen tutkimusote. Tutkimuksen määrällisen aineiston analyysimenetelmänä käytettiin tilastollisia analyysimenetelmiä ja laadullisen aineiston analyysimenetelmänä sisällönanalyysiä. Tutkimus tehtiin joulukuussa 2022. Tutkimusta varten kerättiin aineisto verkossa olleen kyselylomakkeen avulla, josta lähetettiin linkki kaikille Laurea-ammattikorkeakoulun nykyisille liiketalouden (AMK) verkko-opiskelijoille. Kysely sisälsi strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä ja kyselyyn vastaaminen oli anonyymia. Kyselyyn vastasi 69 opiskelijaa, mutta osa vastaajista ei vastannut jokaiseen kysymykseen.
Keskeisimpinä tuloksina tutkimustuloksista ilmeni, että Canvas-oppimisalustaa pidettiin hyvänä ja helppokäyttöisenä alustana, mutta opettajien rakentamien Canvas-oppimisympäristöjen koettiin olevan tällä hetkellä hyvin erilaatuisia, sekavia rakenteiltaan ja sisältävän usein vanhaa sekä virheellistä tietoa. Tärkeimpänä kehitysehdotuksena ehdotettiin opettajille suunnattua ohjekirjaa, joka sisältäisi muun muassa yhteiset toimintatavat Canvas-oppimisympäristön käyttöön ja mallipohjan kurssirakenteeseen.