Totuus koetuksella : Kokemuksellinen raportti oopperaproduktiosta
Kilpelä, Tuuli-Elina (2013)
Kilpelä, Tuuli-Elina
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090125233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090125233
Tiivistelmä
Taiteellinen opinnäytetyöni on kokemuksellinen raportti kahden oopperaproduktion työstämisestä. Tein Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa (nykyinen Centria ammattikorkeakoulu) osana oopperatyön erikoistumisopintojani kaksi ensimmäistä oopperarooliani Kokkolan Oopperakesässä 2012. Teoksina olivat Detlev Glanertin Leviathan sekä Antonio Vivaldin La verita in Cimento. Oopperoita nimitettiin ”Totuus koetuksella” -kokonaisuudeksi. Opinnäytetyöni keskeinen sisältö on omien kokemuksieni ja ammatillisen kasvuprosessini kuvaaminen oopperaroolien työstämisessä. Reflektoin omia kokemuksiani produktiossa olleen kolmen muun laulajan kokemuksiin laadullisen teemahaastattelututkimuksen avulla.
Opinnäytetyössäni tulee esiin sekä itsenäisen että yhteisöllisen oppimisen näkökulma. Työni keskeisiksi teemoiksi ja teoreettiseksi viitekehykseksi nousevat oppimisprosessin kuvaaminen, hiljainen tieto, asiantuntijuuden kehittyminen oopperatyössä, ammatillisen minäkuvan rakentuminen ja palautteen merkitys oppimisprosessin aikana.
Tuloksissa kävi esille niin haastateltavien kuin omien kokemusteni perusteella, että mahdollisuus osallistua ammattitasoiseen oopperaproduktioon on erittäin tärkeä virstanpylväs ammatillisen kehittymisen ja kokemuksen kannalta. Sekä vertais- että auktoriteettipalautteen suuri merkitys sekä mestari-kisälliopetuksen tärkeys oppimisprosessissa korostuivat. Produktion aikana kehittymisestäni saamani positiivisen palautteen myötä sain lisää uskoa ja motivaatiota tavoitella sitä, että voisin tulevaisuudessa työskennellä laulun opettamisen lisäksi myös oopperalaulun parissa. Olisi tärkeää, että ammattikorkeakouluissa luotaisiin jatkossakin mahdollisuuksia vastaavan kaltaiseen mestari-kisällioppimiseen: laulupedagogiksi opiskelevien olisi erittäin suotavaa saada pedagogisen osaamisensa pääomaksi käytännön kautta karttuvaa hiljaista tietoa ja omakohtaista kokemusta ammatillisesta oopperaproduktiosta.
Opinnäytetyössäni tulee esiin sekä itsenäisen että yhteisöllisen oppimisen näkökulma. Työni keskeisiksi teemoiksi ja teoreettiseksi viitekehykseksi nousevat oppimisprosessin kuvaaminen, hiljainen tieto, asiantuntijuuden kehittyminen oopperatyössä, ammatillisen minäkuvan rakentuminen ja palautteen merkitys oppimisprosessin aikana.
Tuloksissa kävi esille niin haastateltavien kuin omien kokemusteni perusteella, että mahdollisuus osallistua ammattitasoiseen oopperaproduktioon on erittäin tärkeä virstanpylväs ammatillisen kehittymisen ja kokemuksen kannalta. Sekä vertais- että auktoriteettipalautteen suuri merkitys sekä mestari-kisälliopetuksen tärkeys oppimisprosessissa korostuivat. Produktion aikana kehittymisestäni saamani positiivisen palautteen myötä sain lisää uskoa ja motivaatiota tavoitella sitä, että voisin tulevaisuudessa työskennellä laulun opettamisen lisäksi myös oopperalaulun parissa. Olisi tärkeää, että ammattikorkeakouluissa luotaisiin jatkossakin mahdollisuuksia vastaavan kaltaiseen mestari-kisällioppimiseen: laulupedagogiksi opiskelevien olisi erittäin suotavaa saada pedagogisen osaamisensa pääomaksi käytännön kautta karttuvaa hiljaista tietoa ja omakohtaista kokemusta ammatillisesta oopperaproduktiosta.