Matkalaskujärjestelmän kehittäminen : Case: Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Heta
Rehu, Maria (2013)
Rehu, Maria
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090625383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090625383
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli matkustuksenhallintajärjestelmän kehittäminen. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona ylivieskalaiselle Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Hetalle. Heta on julkisella sektorilla toimiva Ylivieskan kaupungin liikelaitos, joka tarjoaa talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita kunta- ja kuntayhtymäasiakkailleen. Liikelaitoksen nykyinen täysin manuaalinen matkalaskujärjestelmä on uudistuksen tarpeessa, ja sähköisen järjestelmän hankinta on ajankohtainen.
Työn tavoitteena oli selvittää liikelaitoksen asiakkaiden toiveita ja tarpeita matkalaskujärjestelmän kehittämiseksi. Samalla selvitettiin myös verrokkiyrityksen kautta, miten matkalaskuprosessin toiminta on järjestetty vastaavanlaisessa organisaatiossa.
Työn teoriaosassa tarkastellaan matkalaskuprosessin sijaintia taloushallinnon kokonaisuudessa yleisellä tasolla. Tarkemman tarkastelun kohteena ovat matkalaskuprosessi eri vaiheineen ja prosessin sähköistämisen edut. Lisäksi selvitetään matkakorvausten maksamista sääteleviä viranomaismääräyksiä.
Empiirinen osuus koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jossa tutkittiin Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Hetan nykyistä matkalaskuprosessia. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Lisäksi tutkittiin, mitä asioita matkalaskuprosessin sähköistämisessä tulee ottaa huomioon.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että matkalaskuprosessin sähköistämiselle on tarvetta. Tutkimuksen tuloksena laadittiin analyysit matkalaskuprosessin nykytilasta ja tavoitetilasta. Tarvekartoituksen avulla luotiin lista kriteereistä, jotka on syytä huomioida valittaessa matkalaskujärjestelmää.
Työn tavoitteena oli selvittää liikelaitoksen asiakkaiden toiveita ja tarpeita matkalaskujärjestelmän kehittämiseksi. Samalla selvitettiin myös verrokkiyrityksen kautta, miten matkalaskuprosessin toiminta on järjestetty vastaavanlaisessa organisaatiossa.
Työn teoriaosassa tarkastellaan matkalaskuprosessin sijaintia taloushallinnon kokonaisuudessa yleisellä tasolla. Tarkemman tarkastelun kohteena ovat matkalaskuprosessi eri vaiheineen ja prosessin sähköistämisen edut. Lisäksi selvitetään matkakorvausten maksamista sääteleviä viranomaismääräyksiä.
Empiirinen osuus koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jossa tutkittiin Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Hetan nykyistä matkalaskuprosessia. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Lisäksi tutkittiin, mitä asioita matkalaskuprosessin sähköistämisessä tulee ottaa huomioon.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että matkalaskuprosessin sähköistämiselle on tarvetta. Tutkimuksen tuloksena laadittiin analyysit matkalaskuprosessin nykytilasta ja tavoitetilasta. Tarvekartoituksen avulla luotiin lista kriteereistä, jotka on syytä huomioida valittaessa matkalaskujärjestelmää.