Sarjaan kytkettyjen lyijyakkujen varaustilan tasapainottaminen
Risto, Mäkelä (2013)
Risto, Mäkelä
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825489
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää akkujen varauksen tasapainottamiseen järjestelmä ajoneuvokäyttöön. Raskaissa ajoneuvoissa käytetään tyypillisesti 24 V:n järjestelmää, joka tuotetaan kahdella 12 V:n akulla. Tarkoituksena on pitää akkujen varaustila mahdollisimman samana, jotta akkujen elinikä pysyisi samana myös epätasapainoisessa kuormitustilanteessa. Samalla pitää 12 V:n järjestelmässä olla koko akun kapasiteetti käytettävissä. Järjestelmän myötä on mahdollista käyttää henkilöajoneuvoihin tuotettuja laitteita paremmin myös raskaissa ajoneuvoissa ilman akkujen eliniän pienenemistä.
Alussa tutkittiin akkujen ominaisuuksia, joiden perusteella toteutusratkaisu valittiin. Toteutusmenetelmäksi valittiin yksinkertaisin ja kustannustehokkain vaihtoehto. Toteutettu menetelmä testattiin todellisilla akuilla eri testimenetelmillä.
Kehitetyllä menetelmällä saadaan akkujen varaustila tasapainotettua ajoneuvon ajon aikana. Lepotilassa saadaan akkujen varaustila pidettyä samana laitteen kapasiteetin rajoissa.
Järjestelmän toteutus osio työstä on salattu.
Alussa tutkittiin akkujen ominaisuuksia, joiden perusteella toteutusratkaisu valittiin. Toteutusmenetelmäksi valittiin yksinkertaisin ja kustannustehokkain vaihtoehto. Toteutettu menetelmä testattiin todellisilla akuilla eri testimenetelmillä.
Kehitetyllä menetelmällä saadaan akkujen varaustila tasapainotettua ajoneuvon ajon aikana. Lepotilassa saadaan akkujen varaustila pidettyä samana laitteen kapasiteetin rajoissa.
Järjestelmän toteutus osio työstä on salattu.