Sähköinen mainonta ja sen suunnittelu : Näkökulmina kansainvälisyys ja visuaalisuus
Krunniniva, Tiina (2013)
Krunniniva, Tiina
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125559
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista sähköinen mainonta on kolmessa käsitellyssä mainontakanavassa: internetissä, televisiossa ja älypuhelimissa. Valituissa mainontakanavissa mainontaa tarkasteltiin sen kolmessa eri muodossa: tuotesijoiteluna, mediamainontana ja suoramainontana.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, kuinka mainonta tapahtuu sähköisissä visuaalisissa viestimissä. Opinnäytetyö suoritettiin teoreettisena ja sen lähteinä toimivat kirjat ja erilaiset internet-lähteet ja -artikkelit.
Opinnäytetyössä esiteltiin mainonnan määritelmä sekä kerrottiin mainonnan käsitteestä osana markkinointiviestintää. Lisäksi opinnäytetyössä kerrottiin siitä, kuinka mainonnalla voidaan vaikuttaa kulutajien ostopäätökseen ja käyttäytymiseen. Työssä kerrottiin valituista sähköisen mainonnan muodoista sekä erikseen valituista mainontakanavista ja niiden käytöstä kuluttajamainonnassa kansainvälisesti.
Opinnäytetyössä kerrottiin mainonnan kansainvälisestä suunnitteluprosessista ideasta sen toteutukseen asti. Työssä kerrottiin myös sähköisen mainonnan aiheuttamista kustannuksista ja niitä verrattiin eri mainontakanavissa. Lisäksi työssä kerrottiin mahdollisista kansainvälisistä haasteista, joita mainostaja saattaa kohdata.
Työstä kävi ilmi, etä mainonta käsitteenä on osittain muuttunut aikojen saatossa. Mainontakanavien kehittyessä syntyy yhä kustannustehokkaampia tapoja harjoittaa kuluttajamainontaa. Opinnäytetyön mukaan tärkeä tekijä muutokseen on ollut sosiaalisen median kehittyminen ja sen soveltaminen kuluttajamainonnassa. Teknologian kehittyessä mainostajien määrä lisääntyy, mikä aiheuttaa sen, että yritysten on siis kyettävä erottumaan mediatulvassa omaksi edukseen.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, kuinka mainonta tapahtuu sähköisissä visuaalisissa viestimissä. Opinnäytetyö suoritettiin teoreettisena ja sen lähteinä toimivat kirjat ja erilaiset internet-lähteet ja -artikkelit.
Opinnäytetyössä esiteltiin mainonnan määritelmä sekä kerrottiin mainonnan käsitteestä osana markkinointiviestintää. Lisäksi opinnäytetyössä kerrottiin siitä, kuinka mainonnalla voidaan vaikuttaa kulutajien ostopäätökseen ja käyttäytymiseen. Työssä kerrottiin valituista sähköisen mainonnan muodoista sekä erikseen valituista mainontakanavista ja niiden käytöstä kuluttajamainonnassa kansainvälisesti.
Opinnäytetyössä kerrottiin mainonnan kansainvälisestä suunnitteluprosessista ideasta sen toteutukseen asti. Työssä kerrottiin myös sähköisen mainonnan aiheuttamista kustannuksista ja niitä verrattiin eri mainontakanavissa. Lisäksi työssä kerrottiin mahdollisista kansainvälisistä haasteista, joita mainostaja saattaa kohdata.
Työstä kävi ilmi, etä mainonta käsitteenä on osittain muuttunut aikojen saatossa. Mainontakanavien kehittyessä syntyy yhä kustannustehokkaampia tapoja harjoittaa kuluttajamainontaa. Opinnäytetyön mukaan tärkeä tekijä muutokseen on ollut sosiaalisen median kehittyminen ja sen soveltaminen kuluttajamainonnassa. Teknologian kehittyessä mainostajien määrä lisääntyy, mikä aiheuttaa sen, että yritysten on siis kyettävä erottumaan mediatulvassa omaksi edukseen.