Trendit ja niiden ennustaminen : Case Kokkolan Moda Aukialle
Ahola, Jenni (2013)
Ahola, Jenni
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125588
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on trenditutkimus, joka tehtiin Kokkolan Moda Aukia Oy:lle. Opinnäytetyössä tutkittiin trendejä ja niiden ennustamista vaatetus- ja muotialalla. Työn tavoitteena oli oppia ymmärtämään trendien ennustamisprosessi ja se, mistä trendit tulevat. Opinnäytetyön pohjalta koostettiin kirjallinen ja kuvallinen trendi-info siitä, mitä on tulossa naisten muotiin syksy/talvelle 2013-2014.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdytään naisten muodin historiaan toisen maailmansodan jälkeisestä ajasta vuosituhannen vaihteeseen sekä trendeihin ja niiden ennustamiseen. Tietoa trendien ennustamiseen kartoitettiin tutkimalla muotialan kirjallisuutta, eri kaupallisten trendiennustajien sekä painettuja että sähköisiä julkaisuja, muotiblogeja, ennustelehtiä sekä käymällä messu- ja muotimatkalla Helsingissä.
Trendiennustajien ennusteet antavat suuntaviivoja muotiyrityksille siitä, mihin suuntaan muoti muuttuu. Tällä tavoin trendiennusteet auttavat yrityksiä keskittymään oikeisiin tuotteisiin oikeaan aikaan ja oikealle kohderyhmälle.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdytään naisten muodin historiaan toisen maailmansodan jälkeisestä ajasta vuosituhannen vaihteeseen sekä trendeihin ja niiden ennustamiseen. Tietoa trendien ennustamiseen kartoitettiin tutkimalla muotialan kirjallisuutta, eri kaupallisten trendiennustajien sekä painettuja että sähköisiä julkaisuja, muotiblogeja, ennustelehtiä sekä käymällä messu- ja muotimatkalla Helsingissä.
Trendiennustajien ennusteet antavat suuntaviivoja muotiyrityksille siitä, mihin suuntaan muoti muuttuu. Tällä tavoin trendiennusteet auttavat yrityksiä keskittymään oikeisiin tuotteisiin oikeaan aikaan ja oikealle kohderyhmälle.