Työhyvinvointi ja sen kehittäminen : Case Centria ammattikorkeakoulun Tekniikan ja liiketalouden yksikön Kokkolan henkilökunta
Kopponen, Tea (2013)
Kopponen, Tea
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125606
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Centria ammattikorkeakoulun Tekniikan ja liiketalouden yksikön Kokkolan henkilökunnalle. Opinnäytetyön aiheena oli työhyvinvointi ja sen kehittäminen. Tavoitteena oli saada esille mahdolliset kehittämiskohteet yksikön henkilökunnan työhyvinvoinnissa ja ehdottaa ratkaisuja, kuinka henkilökunnan työhyvinvointia voitaisiin edelleen kehittää.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön aineisto kerättiin työhyvinvointikyselyllä marraskuussa 2012. Kysely lähetettiin tutkimuksen kohderyhmälle eli Centria ammattikorkeakoulun Tekniikan ja liiketalouden yksikön Kokkolan henkilökunnalle sähköpostitse ja siihen vastattiin Webropol-ohjelman avulla. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 34,3 %. Tulosten analysoinnissa käytettiin sekä Webropol-ohjelmaa että Exceltaulukkolaskentaohjelmaa. Tuloksia kuvailtiin sanallisesti ja määrällisesti ja niitä havainnollistettiin kuvioin ja taulukoin.
Tulosten perusteella Centria ammattikorkeakoulun Tekniikan ja liiketalouden yksikön Kokkolan henkilökunta voi työssään pääosin erinomaisesti. Erityisesti liiketalouden henkilökunta koki voivansa työssään erittäin hyvin. Hyvistä tuloksista huolimatta muutamia kehittämiskohteitakin oli havaittavissa. Kehittämiskohteet liittyivät palkkauksen ja palkitsemisen oikeudenmukaisuuteen, tiedonkulkuun työpaikalla, työpaikan yhteiseen virkistystoimintaan sekä työyhteisön keskinäiseen viestintään. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää Tekniikan ja liiketalouden yksikön Kokkolan henkilökunnan työhyvinvoinnin edelleen kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön aineisto kerättiin työhyvinvointikyselyllä marraskuussa 2012. Kysely lähetettiin tutkimuksen kohderyhmälle eli Centria ammattikorkeakoulun Tekniikan ja liiketalouden yksikön Kokkolan henkilökunnalle sähköpostitse ja siihen vastattiin Webropol-ohjelman avulla. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 34,3 %. Tulosten analysoinnissa käytettiin sekä Webropol-ohjelmaa että Exceltaulukkolaskentaohjelmaa. Tuloksia kuvailtiin sanallisesti ja määrällisesti ja niitä havainnollistettiin kuvioin ja taulukoin.
Tulosten perusteella Centria ammattikorkeakoulun Tekniikan ja liiketalouden yksikön Kokkolan henkilökunta voi työssään pääosin erinomaisesti. Erityisesti liiketalouden henkilökunta koki voivansa työssään erittäin hyvin. Hyvistä tuloksista huolimatta muutamia kehittämiskohteitakin oli havaittavissa. Kehittämiskohteet liittyivät palkkauksen ja palkitsemisen oikeudenmukaisuuteen, tiedonkulkuun työpaikalla, työpaikan yhteiseen virkistystoimintaan sekä työyhteisön keskinäiseen viestintään. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää Tekniikan ja liiketalouden yksikön Kokkolan henkilökunnan työhyvinvoinnin edelleen kehittämiseksi.