Elintarvikkeiden maahantuonnin prosessien kartoitus : case: Yritys X:n nykytila ja haasteet sisäisissä prosesseissa sekä toimitusketjussa
Hopeakoski, Maiju (2023)
Hopeakoski, Maiju
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125590
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Yritys X:n kanssa tarkoituksenaan tutkia Yritys X:n sisäisen jaksoprosessin sekä toimitusketjun nykyistä toimivuutta. Olennaisessa osassa oli kartoittaa mahdolliset haasteet, joita elintarvikkeiden maahantuonnin prosesseissa ilmenee.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, jossa aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla Yritys X:n eri tiimeissä, joita ovat tuotehallinta, myynti sekä hankinta. Haastatteluissa selvitettiin tiimien osallisuutta jaksoprosessissa ja toimitusketjussa, sekä jokaisen haastateltavan näkemys prosessien toimivuuteen. Haastatteluiden tueksi kerättiin teoriatietoa tilaus-toimitusketjusta, toimitusketjun riskienhallinnasta ja prosessihallinnasta. Näiden perusteella tehtiin toimintaehdotus Yritys X:lle.
Haastatteluiden perusteella pystyttiin toteamaan, että Yritys X:n jaksoprosessi on toimiva ympärivuotisessa valikoimassa, mutta sesonkivalikoiman ja uutuustuotteiden osalta jaksoprosessi vaatii enemmän kehitystä ja seurantaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, jossa aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla Yritys X:n eri tiimeissä, joita ovat tuotehallinta, myynti sekä hankinta. Haastatteluissa selvitettiin tiimien osallisuutta jaksoprosessissa ja toimitusketjussa, sekä jokaisen haastateltavan näkemys prosessien toimivuuteen. Haastatteluiden tueksi kerättiin teoriatietoa tilaus-toimitusketjusta, toimitusketjun riskienhallinnasta ja prosessihallinnasta. Näiden perusteella tehtiin toimintaehdotus Yritys X:lle.
Haastatteluiden perusteella pystyttiin toteamaan, että Yritys X:n jaksoprosessi on toimiva ympärivuotisessa valikoimassa, mutta sesonkivalikoiman ja uutuustuotteiden osalta jaksoprosessi vaatii enemmän kehitystä ja seurantaa.