Ympäristössä liikkuen ja seikkaillen : Toiminnallinen projekti Rytimäen päiväkodille
Raudaskoski, Sini; Willman, Camilla (2013)
Raudaskoski, Sini
Willman, Camilla
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225654
Tiivistelmä
Tämä projektiopinnäytetyö toteutettiin Kokkolan sivistystoimen varhaiskasvatuspalveluille keväällä 2013. Opinnäytetyön toteutus tapahtui seikkailu- ja ympäristökasvatusaiheisilla interventioilla Rytimäen päiväkodin 4-5 -vuotiaiden päiväkotiryhmässä. Opinnäytetyön aihevalinta lähti opinnäytetyön tekijöiden omasta kiinnostuksesta ympäristön ja luonnon yhdistämisestä liikuntaan lasten parissa.
Toiminnallisten interventioiden avulla lapset saivat mahdollisuuden kokea tutut ympäristöt seikkaillen ja saaden uusia hienoja kokemuksia sekä tarpeellista tietoa. Lapset saivat ihmetellä ja touhuta luonnossa erilaisten seikkailujen myötä. Jokainen interventio oli suunniteltu niin, että lapsilla oli mahdollisuus yhdessä toimien ja ihmetellen oppia uutta hauskassa kokemusilmapiirissä, jossa myös huomioitiin jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet.
Tarkoituksena oli luoda yhtenäinen toimintakokonaisuus, jossa yhdistyisi lasten liikunta sekä seikkailu- ja ympäristökasvatus. Tavoitteena oli tukea lasten kehitystä monipuolisesti interventioiden avulla. Tavoitteena oli myös koota interventioista ja seikkailu- ja ympäristökasvatuksesta tiivis paketti, joka annettiin Rytimäen päiväkodin käyttöön. Opinnäytetyön tekijöiden näkökulmasta tavoitteena oli kehittää ammatillista kasvua kohti sosiaalialan ammattilaisuutta.
Interventioiden toteutuksessa huomioimme lapsilähtöisyyden ja lasten osallisuuden. Lapsilta sekä työelämäohjaajalta saamamme palautteen mukaan interventiot olivat onnistuneita. Lapset kertoivat, että heillä oli mukavaa seikkailla luonnossa. Työelämäohjaajamme palautteen mukaan toimme päiväkotiin uusia ideoita seikkailu- ja ympäristökasvatuksen käytöstä päiväkodissa.
Toiminnallisten interventioiden avulla lapset saivat mahdollisuuden kokea tutut ympäristöt seikkaillen ja saaden uusia hienoja kokemuksia sekä tarpeellista tietoa. Lapset saivat ihmetellä ja touhuta luonnossa erilaisten seikkailujen myötä. Jokainen interventio oli suunniteltu niin, että lapsilla oli mahdollisuus yhdessä toimien ja ihmetellen oppia uutta hauskassa kokemusilmapiirissä, jossa myös huomioitiin jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet.
Tarkoituksena oli luoda yhtenäinen toimintakokonaisuus, jossa yhdistyisi lasten liikunta sekä seikkailu- ja ympäristökasvatus. Tavoitteena oli tukea lasten kehitystä monipuolisesti interventioiden avulla. Tavoitteena oli myös koota interventioista ja seikkailu- ja ympäristökasvatuksesta tiivis paketti, joka annettiin Rytimäen päiväkodin käyttöön. Opinnäytetyön tekijöiden näkökulmasta tavoitteena oli kehittää ammatillista kasvua kohti sosiaalialan ammattilaisuutta.
Interventioiden toteutuksessa huomioimme lapsilähtöisyyden ja lasten osallisuuden. Lapsilta sekä työelämäohjaajalta saamamme palautteen mukaan interventiot olivat onnistuneita. Lapset kertoivat, että heillä oli mukavaa seikkailla luonnossa. Työelämäohjaajamme palautteen mukaan toimme päiväkotiin uusia ideoita seikkailu- ja ympäristökasvatuksen käytöstä päiväkodissa.