Yritysten kansainvälistyminen : Case Oy E. Boström Ab
Sundell, Raila (2013)
Sundell, Raila
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225663
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Oy E. Boström Ab:n vientiedellytyksiä Norjan markkinoille. Oy E. Boström on 100 %:sti perheyritys, joka on perustettu vuonna 1939. Boströmin leipomo valmistaa pitkään säilyviä leipomoalan tuotteita. Yrityksen asiakkaina on Suomalaisia ja Ruotsalaisia vähittäiskauppaketjuja. Suomessa pitkään säilyvien leivosten markkinat ovat tiukkaan kilpailutettuja ja kylläiset, mutta markkinoita on vielä muualla Pohjoismaissa. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, onko Norjassa kysyntää tuotteillemme ja jos on, niin millä keinoin markkinoille päästään, Tutkimusongelmaksi muodostui kysymys: "Millaiset vientiedellytykset Oy E. Boströmin tuotteilla on Norjan markkinoilla?"
Teoriaosa käsitteli kansainvälistymisen syitä ja esteitä, sekä mahdollisia kansainvälistymispolkuja. Lisäksi käytiin läpi, kuinka yritys voi käynnistää kansainvälisen liiketoiminnan. Tutkimus toteutettiin vertaamalla Boströmin kansainvälistymisen vaiheita ja edellytyksiä kirjallisuusanalyysiin, sekä toimitusjohtajan haastattelun perusteella. Maakohtaisia edellytyksiä tutkittiin perehtymällä Finpro Skandinavian tekemään Norjaanalyysiin.
Tutkimuksessani päädyin siihen johtopäätökseen, että vientinäkymät ovat tällä hetkellä melko heikot, mutta vienti voi kuitenkin olla mahdollista, mikäli Boström pääsee Norjan vähittäisliikkeiden Private Label tuotteiden valmistajaksi ja sitä kautta saa tuotteitaan tunnetuksi kohdemarkkinoilla.
Teoriaosa käsitteli kansainvälistymisen syitä ja esteitä, sekä mahdollisia kansainvälistymispolkuja. Lisäksi käytiin läpi, kuinka yritys voi käynnistää kansainvälisen liiketoiminnan. Tutkimus toteutettiin vertaamalla Boströmin kansainvälistymisen vaiheita ja edellytyksiä kirjallisuusanalyysiin, sekä toimitusjohtajan haastattelun perusteella. Maakohtaisia edellytyksiä tutkittiin perehtymällä Finpro Skandinavian tekemään Norjaanalyysiin.
Tutkimuksessani päädyin siihen johtopäätökseen, että vientinäkymät ovat tällä hetkellä melko heikot, mutta vienti voi kuitenkin olla mahdollista, mikäli Boström pääsee Norjan vähittäisliikkeiden Private Label tuotteiden valmistajaksi ja sitä kautta saa tuotteitaan tunnetuksi kohdemarkkinoilla.