"Tuaretta riävää" ja vanhanajan tunnelmaa : Asiakastyytyväisyys Amurin työläismuseokorttelissa
Patrikainen, Soile (2013)
Patrikainen, Soile
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225680
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tampereen Amurin työläismuseokortteli, joka sijaitsee historiallisessa Amurin kaupunginosassa Tampereella. Amurin työläismuseokortteli kuvaa työläiselämää 1800- ja 1900 luvulta. Yhdessä museokorttelin talossa toimiva Kahvila Amurin Helmi on 1920-luvun tyyliin sisustettu kahvila.
Työn tarkoituksena oli tutkia asiakastyytyväisyyttä Tampereen Amurin työläismuseokorttelissa ja kahvila Amurin Helmessä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka asiakkaat kokevat asiakaspalvelun ja kuinka sitä olisi mahdollista kehittää.
Työn teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin Tampereen kaupunginosa Amurin historiaa ja millainen museoitu kortteli on nykyään. Työssä käsiteltiin myös museoita, asiakastyytyväisyyttä matkailualalla, opastamista ja esiintymistaitoja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus tehtiin heinä-elokuussa 2011. Tutkittavaan perusjoukkoon kuului kaikki museon ja kahvilan asiakkaat. Kyselyyn vastasi 219 asiakasta. Tutkimukseen sisältyi myös asiakastyytyväisyyden tutkiminen lasten opastetuista kierroksista erillisellä lomakkeella, mihin vastasi 29 asiakasta.
Vastaukset käsiteltiin SPSS-ohjelmalla, Wordilla ja Excelillä. Suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä. Monet asiakkaat pitivät museon tunnelmasta ja kahvilan tarjottavien tuoreudesta.
Työn tarkoituksena oli tutkia asiakastyytyväisyyttä Tampereen Amurin työläismuseokorttelissa ja kahvila Amurin Helmessä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka asiakkaat kokevat asiakaspalvelun ja kuinka sitä olisi mahdollista kehittää.
Työn teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin Tampereen kaupunginosa Amurin historiaa ja millainen museoitu kortteli on nykyään. Työssä käsiteltiin myös museoita, asiakastyytyväisyyttä matkailualalla, opastamista ja esiintymistaitoja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus tehtiin heinä-elokuussa 2011. Tutkittavaan perusjoukkoon kuului kaikki museon ja kahvilan asiakkaat. Kyselyyn vastasi 219 asiakasta. Tutkimukseen sisältyi myös asiakastyytyväisyyden tutkiminen lasten opastetuista kierroksista erillisellä lomakkeella, mihin vastasi 29 asiakasta.
Vastaukset käsiteltiin SPSS-ohjelmalla, Wordilla ja Excelillä. Suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä. Monet asiakkaat pitivät museon tunnelmasta ja kahvilan tarjottavien tuoreudesta.