Nuorten kriisit oppilaitoksessa
Kruus, Tiina (2023)
Kruus, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125627
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Uudellamaalla sijaitsevan yläkoulun kanssa. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkittiin nuorten kriisejä oppilaitoksessa, sekä niiden vaikutuksia koulun henkilökunnan jaksamiseen.
Tutkimuksessa käsitellään kriisin ja trauman eroa sekä tarkastellaan erilaisia kriisejä, joita nuoret kohtaavat elämässään: kehityskriisi, elämäntilannekriisi ja traumaattinen kriisi. Sähköisiä kyselyjä toteutettiin ennalta sovituille koulun henkilökunnan jäsenille. Koulun henkilökunta kohtaa työssänsä päivittäin nuorten kriisejä, joten tutkimuksessa etsittiin myös vastausta nuorten kriisioireilun vaikutuksiin henkilökunnan jaksamisessa.
Tutkimustulosten perusteella, nuorten kriisit oppilaitoksissa ovat yleisiä ja kuormittavat koulun henkilökuntaa. Nuorten kriisioireilun läpikäyminen koulupäivän aikana kuormittaa oppilaitoksen jo muutenkin vähäisiä resursseja ja henkilökunta kokee usein olevansa yksin vastuussa nuorten kriisioireilun aikana. Tästä syystä henkilökunta kokee kuormittuneisuutta ja stressiä.
Tutkimuksen perusteella suositellaan, että oppilaitoksissa kiinnitettäisiin enemmän huomiota nuorten kriisi oireiluun, sekä tiedostetaan nuorten kriisioireilun vaikutukset henkilökunnan omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin. Koulun henkilökunnalle tulisi tarjota mahdollisuus kouluttautumiseen ja antaa tukea ja ennen kaikkea enemmän resursseja nuorten tukemiseen.
Tutkimus osoittaa myös, että traumaperäinen kriisi edellyttää erityistä osaamista käsittelyssä ja tukemisessa. Tämä asia tulisi huomioida henkilökunnan koulutuksessa ja tukitoimissa.
Tutkimuksessa käsitellään kriisin ja trauman eroa sekä tarkastellaan erilaisia kriisejä, joita nuoret kohtaavat elämässään: kehityskriisi, elämäntilannekriisi ja traumaattinen kriisi. Sähköisiä kyselyjä toteutettiin ennalta sovituille koulun henkilökunnan jäsenille. Koulun henkilökunta kohtaa työssänsä päivittäin nuorten kriisejä, joten tutkimuksessa etsittiin myös vastausta nuorten kriisioireilun vaikutuksiin henkilökunnan jaksamisessa.
Tutkimustulosten perusteella, nuorten kriisit oppilaitoksissa ovat yleisiä ja kuormittavat koulun henkilökuntaa. Nuorten kriisioireilun läpikäyminen koulupäivän aikana kuormittaa oppilaitoksen jo muutenkin vähäisiä resursseja ja henkilökunta kokee usein olevansa yksin vastuussa nuorten kriisioireilun aikana. Tästä syystä henkilökunta kokee kuormittuneisuutta ja stressiä.
Tutkimuksen perusteella suositellaan, että oppilaitoksissa kiinnitettäisiin enemmän huomiota nuorten kriisi oireiluun, sekä tiedostetaan nuorten kriisioireilun vaikutukset henkilökunnan omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin. Koulun henkilökunnalle tulisi tarjota mahdollisuus kouluttautumiseen ja antaa tukea ja ennen kaikkea enemmän resursseja nuorten tukemiseen.
Tutkimus osoittaa myös, että traumaperäinen kriisi edellyttää erityistä osaamista käsittelyssä ja tukemisessa. Tämä asia tulisi huomioida henkilökunnan koulutuksessa ja tukitoimissa.