Ensiharvennus avaimet käteen -palveluna: uuden palvelun palvelumuotoilu ja tarvekartoitus
Varis, Mervi (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325738
Tiivistelmä
Palvelujen kehittäminen on tärkeää yrityksen menestyksekkään toiminnan kannalta. Viimeisen reilun vuosikymmenen aikana palvelumuotoilun merkitys palvelujen kehittämisessä sekä uusien palvelujen suunnittelussa on kasvanut.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen eri osaan: kehittämistehtävään eli uuden palvelun palvelumuotoiluun ja tarvekartoitukseen. Tarvekartoituksessa tutkittiin metsänomistajien kiinnostusta palveluun, jossa metsän ensiharvennus toteutettaisiin pienemmillä, alle 10 tonnin painoisilla, koneilla. Palvelu haluttiin toteuttaa avaimet käteen -periaatteella, jossa palveluntarjoaja suorittaisi myös hankintasopimukset ja metsänkäyttöilmoitukset. Määrällisen tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Joensuun ja Kontiolahden alueen metsänomistajat, jotka muodostavat palveluntarjoajan toimialueella potentiaalisen asiakaskunnan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi asiakkaan palvelupolun ja palvelun johtamisen kuvaukset palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä. Molemmat kuvaukset ovat muokattavissa käytettäväksi palveluntarjoajan olemassa olevien tai suunnitteilla olevien palvelujen kuvaukseen. Tarvekartoituksen perusteella on nähtävissä, että esitetylle palvelulle on kysyntää metsänomistajien keskuudessa.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen eri osaan: kehittämistehtävään eli uuden palvelun palvelumuotoiluun ja tarvekartoitukseen. Tarvekartoituksessa tutkittiin metsänomistajien kiinnostusta palveluun, jossa metsän ensiharvennus toteutettaisiin pienemmillä, alle 10 tonnin painoisilla, koneilla. Palvelu haluttiin toteuttaa avaimet käteen -periaatteella, jossa palveluntarjoaja suorittaisi myös hankintasopimukset ja metsänkäyttöilmoitukset. Määrällisen tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Joensuun ja Kontiolahden alueen metsänomistajat, jotka muodostavat palveluntarjoajan toimialueella potentiaalisen asiakaskunnan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi asiakkaan palvelupolun ja palvelun johtamisen kuvaukset palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä. Molemmat kuvaukset ovat muokattavissa käytettäväksi palveluntarjoajan olemassa olevien tai suunnitteilla olevien palvelujen kuvaukseen. Tarvekartoituksen perusteella on nähtävissä, että esitetylle palvelulle on kysyntää metsänomistajien keskuudessa.